Brev:
Mere rigtig mad og mindre amning
19. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Mere rigtig mad og mindre amning
Kære Helen
Mange tak for dit brev. Jeg skrev til dig tidligere på ugen, da min søn næsten ikke vil spise skemad. Jeg er glad for de råd, du gav mig. Du skrev, at han nu skal spise, hvad vi spiser, og at vi skal vænne ham fra at blive ammet om natten (vores dreng er 8 1/2 måned). I den forbindelse har jeg et par spørgsmål mere til dig.
Min søn spiser forskellige slags grød, banan, frugtmos og A38, men han vil ikke spise andet. Jeg laver kartoffelmos til ham hver dag, men han spiser kun et par skefulde - nogle dage vil han slet ikke have det. Det er min plan at gøre mosen mere og mere grov for på den måde at vænne ham til mere fast mad, men han vil som sagt ikke have den.
Jeg har prøvet at give ham en kødbolle og indmaden af en frikadelle, men det vil han heller ikke have - jeg tror, det er på grund af konsistensen. Jeg ved ikke, hvordan jeg skal vænne ham til at spise mad, der skal tygges - så han snart kan spise fx rugbrødshapsere og det, vi spiser. Hvordan vil du råde mig til at gøre det?
Min kæreste vil nu prøve at tage over om natten, når vores søn vågner. Han må være godt sulten, når han vågner, når han ikke spiser så meget almindelig mad. Skal min kæreste "kun" give ham sutten og vand? Vores dreng er nemlig ikke så glad for sin sut mere - for et par måneder siden stoppede han med at bruge den, nu tager han den kun lidt indimellem? Og når han er ked af det, plejer han ikke at ville tage den, og han plejer heller ikke at ville drikke noget.
Jeg er også lidt i tvivl om, hvor meget vores søn skal have lov til, når han spiser.
Når han får mad, vil han meget gerne have hånden ned i tallerkenen, hvis han kan komme til det, men det lader vi ham ikke gøre. Når han har spist et stykke tid, tager han fat i skeen og tager maden og "leger" med den. Det plejer jeg at lade ham gøre, da han normalt ikke vil spise, hvis jeg stopper ham - så bruger han energien på at prøve at få fat i skeen. Men jeg er lidt i tvivl, om jeg også skal stoppe ham her?
De sidste par uger er vores dreng begyndt at bide min kæreste i næsen, når han tager hovedet hen til ham for at nusse. Det synes vi er lidt sjovt, så han får lov til det, men vi har tænkt på, om det måske ikke er så godt - man hører jo tit om små børn, der bider hinanden - og hvis han så gør det herhjemme, kan det være, han tror, at det må man gerne. Vores dreng virker ikke til at bide for at bide - mere sådan lidt nusseagtigt, og det synes vi jo er dejligt.
Jeg glæder mig til at høre fra dig igen.
Venlige hilsner
Anne