Brev:
Rod i sovevanerne
20. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Rod i sovevanerne
Hej Helen
Min søn på 4½ måned har svært ved at sove om dagen. Det kan jeg se, der er mange andre på den alder der har og jeg har forsøgt at læne mig op af dine svar til dem, men vil dog alligevel gerne have din hjælp til netop vores situation.
Jeg ammer 100% og vil forsøge at fortsætte med dette til han er 6 måneder pga allergi hos hans far. Ved 3½ måneder vejede han 7,5 kg og jeg vil skyde på, at han nu er oppe på 8,5 kg, så han får tilsyneladende nok at spise.
Jeg ammer ham oftest 4 gange i løbet af natten. Han er træt tidligt og sover ved 19.00 - 19.30 tiden. Han vågner også tidligt - mellem 5.00 og 5.30. Jeg forsøger at få ham til at sove lidt mere ved at amme ham, men det lykkedes kun en sjælden gang. Han er glad når han vågner, selvom det er så tidligt, og selvom han jo altså har været halvvågen de cirka 4 gange i løbet af natten for at spise.
Han er først begyndt at sove i sin egen seng inden for de seneste to uger, men det går udmærket. Han brokker sig en del når han bliver puttet og græder også nogle aftener, og jeg synes det virker som om, at det er fordi han simpelthen er overtræt. Det tager lang tid for ham, før han overgiver sig til søvnen.
Om morgenen forsøger jeg, som tidligere nævnt, at få ham til at sove videre ved at amme ham. Dernæst står vi op, han bliver vasket og vi leger lidt. Han bliver dog træt igen 1½ time efter han vågnede. Jeg tilbyder ham mad igen inden han så bliver lagt ud i barnevognen og det er allerede mellem kl 7.30 - 8.30. Han trænger virkelig til at sove på det tidspunkt.
Vågner efter ½ time og hjælpes videre i søvnen. Sover bedst på denne tid af dagen: mellem 2-2½ time dog ikke ud i et stræk. Vågner som sagt efter cirka ½ time og igen efter 1½. Jeg har forsøgt at tage ham op efter 1½ time men det har bare bevirket at han er blevet endnu mere træt og har trængt til at sove igen efter 1½ time.
Jeg har læst i mange af dine svar, at det er optimalt med 3 gange lur på en dag og den længste skal være om eftermiddagen, men det hænger slet ikke sammen for min søn. Han er klar til lur nr. 2 allerede før middag eller ved middagstid og så ender det med at der er alt for mange timer i døgnet i forhold til hvor træt han er! Han sover ret dårligt ved lur nr. 2 hvor han ligger vågen længe mens vi triller med barnevognen. Den sidste lur er en powernap på ½ time.
Jeg har overvejet om jeg kun skal lade ham powernappe ½ time om morgenen når han alligevel vågner af sig selv og så først gå i gang med det "rigtige" soveprogram derefter. Der er nok ikke den ting vi ikke har overvejet, så nu har vi virkelig brug for en der kan se tingene lidt udefra. Vi er alle ved at være temmelig forvirrede og frustrede over disse (manglende) sovevaner.
Har du mon et godt råd så vi undgår al denne forvirring og træthed? Vi vil glæde os til at læse dit svar.
Med venlig hilsen
Jette