Svar: Rod i sovevanerne
20. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Jette
Det er rigtigt at de fleste børn i 4 måneders alderen sover ca 3 lure i løbet af dagen, men der er faktisk også børn som har behov for 4 lidt kortere lure og måske det passer bedre til jeres lille dreng:o) Det vigtigste er trods alt at han får den søvn som han har behov for og hører han så til dem, der har behov for at sove lidt mere om dagen og lidt mindre om natten og det sammelagt giver en god søvn, så er det jo kun fint. Den slags fleksibilitet skal der være plads til.
Det er helt alderssvarende at have behov for brystet tidlig morgen kl. 05-05.30 og igen ved 8 tiden for så at blive puttet. Det kan naturligvis godt overvejes om det kunne hjælpe at lade ham vågne efter powernappen om morgenen og du kan altid forsøge, på den anden side, så skriver du at han sover bedst på dette tidspunkt... dog vågner han og så meget afbrudt, så jeg synes du skal forsøge at le ham posernappe og så se om du kan holde ham lidt igang om formiddagen og dermed sikre ham en god lur omkring middagstid.
Det må således gerne være to lure om formiddagen - en powernap tidlig morgen og en egentlig middagslur - måske 2 lur omkring kl. 11. Så kan han blive puttes ingen 3 tredie lur over middag og så sen eftermiddag og blive puttet til natten.
Sammenlagt har din dreng behov for ca 5 timers søvn i løbet af dagen og 10 timer om natten, ialt ca 15 timer. Måske har han brug for 6 timer om dagen og kun 9 om natten, måske har han brug for 4 timer om dagen og 11 om natten... du må forsøge dig lidt frem.
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske