Brev:
Ændre søvnrytme, starte skemad?
20. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Ændre søvnrytme, starte skemad?
Hej Helen
Jeg har tidligere skrevet til dig og haft stor glæde af dine svar. Tak.
Min søn er nu 4 måneder og trives. Han er stor: 66 cm og 7.8 kg. Jeg ammer fuldt ud. Han har en meget forudsigelig soverytme med en god lang nattesøvn fra kl 18.30 til 5-6 med mad kl 1 og 3 eller kun kl 2. og 4 lure af nøjagtig 45 min om dagen. Indtil for en uge siden sov han igennem i de 11 timer uden natmåltidet, men nu er han begyndt at skulle have mad om natten igen.
Han har et favorit bryst som jeg har skrevet til dig om før. Nu nægter han somme tider helt at spise fra det andet. Efter to gange at være blevet tilbudt "det dårlige" bryst, hvor han bliver helt stiv og skriger, får han så "det gode" og spiser lystigt. Om natten er der dog ikke problemer med at spise fra "det dårlige".
Af hensyn til mig selv og min tid vil jeg gerne have ham til at sove 3 længere lure og har prøvet at strække ham med underholdning og leg, men han bliver meget træt og græder, så jeg må vugge ham i søvn i armene - han tager ikke sut. Jeg har også tænkt på om han har brug for skemad for at sove længere. Men han er f.eks. lige vugget i søvn i armene uden mad, da han nægtede at spise men var meget træt. Så jeg tror ikke han er sulten. Og han har sovet korte lure hele sit liv. Han er meget rolig, glad og nem, bare han får sin mad og smålurene.
Jeg ser at du tit giver spørgerne et forslag til deres dag mht. mad og lure. Men der er aldrig 4 lure, som min søn tager selvom han er 4 måneder. Måske har vi brug for mere struktur, da jeg aldrig har taget tid på hvornår han ammes - men jeg har ammet "efter behov". Han får næsten altid en tår før han lægges til at sove i løbet af dagen. Og ofte også når han vågner, fordi jeg er bange for at han ikke fik nok før han sov, da han falder i søvn ved brystet. Så jeg ammer ofte mere end hver anden time. Han er således en "sjatsover" og måske også en "sjatspiser". Han er vågen i 1½ time ad gangen og sover så 45 min.
Jeg har dog prøvet at strække den og han har ofte uden problemer kunnet vente 2 og 3 timer mellem måltiderne, hvis han er faldet i søvn i bilen eller i barnevognen, når jeg har været ude og handle. Vi bor i Mellemøsten og temperaturen udenfor er oppe på 40 gr nu og der er sand/støv i luften. Derfor sover børnene indenfor og man går ikke lige en tur udenfor. Jeg har tænkt på om det er årsagen til hans korte lure.
Mine spørgsmål må således være:
Kan/bør jeg ændre min søns soverytme om dagen? - det er jo kun for selv at have mere tid til motion eller at læse. Han trives fint som det er nu.
Skal jeg starte med skemad? Han kigger meget når vi spiser. Han er med ved bordet når resten af familien spiser og ligger på bordet og snakker med. Men jeg vil gerne amme ham så længe som muligt.
Mange tak, Tina