Svar: Ændre søvnrytme, starte skemad?
20. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Tina
Man skal altid passe på med at ændre på de ting som rent faktisk fungere og når jeg læser dit brev, så får jeg indtryk af at din dreng trives rigtigt godt både hvad angår tilbuddet om modermælk og søvn.
Der er intet i vejen for at din dreng sover 4 gange dagligt. Det er der altså børn, som har behov for og det er helt okay. Du skal se på det samlede søvnindtag og på hvordan din dreng trives og det lyder som om han har en ret god evne til at selvregulere og det er super godt.
Varmen hos jer tænker jeg også spiller ind. Han må naturligt blive lidt mere træt af de høje temperaturer og samtidig også have behov for hyppigere amning - mere tørstsluk og derfor er det vel kun naturligt at du oplever at han 'slatspiser' og 'slatsover' mere end de børn du læser om her på siden. Jeg tror simpelthen at det handler om at du haren rigtig fint velreguleret søn og det skal du være glad for.
Hvorvidt du skal begynde med skemad... tja umiddelbart så lyder det som om at du fortsat godt kan mætte ham med modermælk. Prøv at lægge ham til en ekstra gang på begge sider og se om du så ikke vil få øget din mælkemængde lidt så han derved atter virker tilfreds. Jo hyppigere du ammer jo mere mælk - det giver således ikke mere mælk at lade ham die i ½ time, det giver mere mælk at lægge ham til hver 2 time i stedet for hver 4. Det giver også ekstra mælk at amme om natten, så det er kun godt at han accepterer den 'dårlige' side om natten, så holdes din mælkeproduktion fortsat godt oppe på denne side.
Hvis du oplever at han begynder at virke mere sulten og du ikke er i stand til at sætte din mælkeproduktion tilstrækkeligt op, så vil det være godt at starte, men som du beskriver det lige nu, så lyder han altså tilfredsnok med modermælk og som sagt som om han har en god evne til at selvregulere.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske