Brev:
Mangler nattesøvn
20. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Mangler nattesøvn
Vores lille pige er netop fyldt 5 måneder. Hun er middel af både længde og vægt og på den måde i god trivsel. Hun er en lille krudtugle, der bare suger til sig af indtryk. Hun er fuld af smil og godt humør. I sidste uge havde jeg hende i bæresele inde i byen og vi var i forskellige butikker. Det var bare så sjovt, og hun jublede og grinede højlydt. Jeg bliver så glad, når jeg ser hende begejstres over verden, og jeg bliver også stolt af hende, når hun rigtig ruller sig ud. Hun er ikke bange for fremmede – i hvert fald ikke, mens hun er på min arm – så kan hun alting.
Rent søvnmæssigt har hun altid været lidt af en udfordring. Vi har længe forsøgt at komme ind i en eller anden form for rutine med hende, men jeg synes, at det er svært. Vi synes, at det er vigtigt, at hun får to lidt længere lure om dagen, men det er opad bakke. Jeg lægger hende ud i barnevognen, og hun falder næsten altid hurtigt i søvn uden alt for mange dikkedarer. Men efter en halv time, så kan jeg høre hende i babyalarmen: Hun kradser på indersiden af vognen og pludrer. Hvis jeg ser tiden an, så begynder hun tilsidst at græde. Jeg kan godt få hende til at sove videre, men det kræver altså, at barnevognen kommer ud og rulle. Nu er det ved at være sommer, så det har jeg ikke så meget i mod. Og på regnvejrsdage – ja, regntøjet er jo heldigvis opfundet!
Vi prøver at overholde følgende plan:
Ca kl. 6.30: Vågner og snakker med mor og far
Ca kl. 7: Ammes i sengen og vi står op
Ca kl. 9.30: Ammes og puttes til formiddagslur (sover ofter en times tid)
Ca kl. 12.00: Risgrød og amning
Ca kl. 13.00: Puttes til middagslur (vil gerne op efter en halv times tid, men kan godt lokkes til at sove et par timer).
Ca kl. 15.00: Ammes
Ca kl. 17.00: Vi går en lille tur med barnevognen og hun får en lur (højst en halv time)
Ca kl. 18.00: Risgrød med gulerodstopping (vi prøver at trappe over i ren grøntsagsmos). Ammes efterfølgende
Ca kl. 19.30: Godnatritual: Nattøj på, får en flaske MME (Nan-2) spiser alt fra 50 ml til 150 ml., svinges lidt i et lagen, bliver vugget lidt af far, vi hører godnatmusik i mens.
Ca kl. 20.00: Puttes i tremmesengen
Tiderne er ret vejledende, og middagslurens start kan godt skride lidt (+/- 1,5 time). Nogen gange tager hun en længere formiddagslur (2 timer), og så synes jeg ikke, at jeg vil vække hende. Den sene lille lur ligger nogen gange før grød - nogen gange efter grød (det kommer lidt an på middagsluren).
Jeg synes, at amningen er blevet mindre og mindre succesfuld for os. Det er svært for mig, at fastholde hendes interesse omkring brystet. Jeg har prøvet at amme liggende i sengen (det vil hun meget gerne om natten), men der er desværre altid en prik på væggen eller en solstråle, der er mere interessant. Ellers begynder hun tit at grine og snakke til mig eller leger med mit hår. Hun tager brystet og slipper mange gange, så jeg ved ikke, hvor meget hun spiser. Jeg tvinger hende ikke til at spise hos mig. Det har jeg prøvet, og det bliver vi bare begge to kede af.
Hun er for det meste meget aktiv om aftenen (råber op med vilde indianerhyl, basker med arme, leger engageret med sit legetøj og ruller om på siden og tilbage til ryggen), og jeg synes, at det er svært at læse hende mht. det rigtige puttetidspunkt. Det er svært at få hende til at slappe rigtigt af.
Vi putter hende omkring kl. 20. Måske lidt før, hvis vi mener, at hun er træt. Når hun har fået nattøjet på er det ofte som om, at hun snildt kunne køre i et par timer endnu, men det kan jo ikke rigtigt passe. Hun bliver tit ked af det, når hun bliver lagt i seng, eller hun falder øjeblikkeligt i søvn, men vågner kort tid efter og er ked af det. Hun græder meget, og er svær at trøste – med mindre hun får lidt bryst. (Hvordan kan noget, som er så uinteressant om dagen være til nogen form for trøst om aftenen?) Klokken er tit over 21 før hun sover, og det er en meget ustabil og urolig søvn. Vi går i seng kl. 22 til 23, og har på dette tidspunkt typiske været inde hos hende et par gange. Nogen gange hjælper det, at putte hende på siden, give hende sutten og ae hende.
Hele natten er præget af utallige opvågninger – mindst en gang i timen. Jeg prøver at vente lidt – er hun rigtig vågen? Ja, det er hun. Hjælper det at skifte stilling? Måske, ellers prøver vi med sutten eller suttekluden og aer lidt. Hjælper det? Nogen gange, ellers er der kun brystet tilbage. Det får hende til at falde til ro, men når jeg lægger hende i sengen igen, vågner hun ofte op igen og er ked af det. Det ender ofte med, at jeg bliver for træt af at prøve og prøve, og tager hende over i sengen.
Hun vil gerne sove klods op ad mig, men hvis jeg forsøger at vende mig eller bare lige at skifte stilling lidt, så vågner hun og begynder tit at græde, indtil hun får (endnu) en trøstetår. Jeg tror ikke, at nogen af os får en særlig kvalitetspræget søvn ved at sove op og ned ad hinanden, men det er den eneste måde, at vi kan få søvn overhovedet. Jeg har ingen fornemmelse af, hvor meget hun får spist i løbet af en nat, men det er sikkert en del.
Dette mønster har stået på i 1,5 måned, og vi er ved at være desperate for at få tingene til at gå bedre, men det er faktisk bare blevet værre og værre. Før kunne hendes far også bruges til at trøste om natten – så kunne jeg gå ind og få lidt søvn på sofaen. Men nu er det mest mig, der efterspørges. Lillepigen er også begyndt at græde mere og højere (mere hysterisk?) om natten, hvilket er ret stressende.
Jeg har læst både ”Godnat og sov godt” og ”Sov igennem uden gråd”. Det er mit indtryk, at der nærmest er tale om to religioner, og der er således folk, der bekender sig til begge sider. Efter at have læst i begge bøger må jeg sige, at ”Sov igennem uden gråd” tiltaler mig mest. Alligevel er jeg efterhånden er begyndt at blive søvn-ateist, og har snart lyst til at smide begge bøger ud. Jeg synes, at vi prøver og prøver, men ingenting hjælper.
Vi indførte grød for 3 uger siden i håb om, at det ville have en god effekt på nattesøvnen, men der er overhovedet ingen forskel. Hun er glad for grøden og spiser ivrigt. Vi serverer ca. 1 dl. ved hvert grødmåltid.
Vi går tit og snakker om, at vi må tage en ”kold tyrker”, men det er vist mere et udtryk for, at vi er parate til at prøve et eller andet radikalt – virkelig at få rystet posen. Uden at vi dog har nogen ide om, hvad det kunne være.
Jeg skal tilbage på arbejde om 3 uger, også er det hendes far, der kommer til at stå for pasningen (han 5 mdr. barsel). Det kommer selvfølgelig til at betyde, at hun skal have flaske i stedet for bryst i dagtimerne. Jeg har haft til hensigt at blive ved med at amme morgen og aften, men overvejer nu helt at stoppe: Hun virker ikke interesseret, og jeg er bange for at morgen- og aftenamningerne skal eskalere til nat(sjat)amninger (som nu), og det kan jeg altså ikke, når jeg skal passe et arbejde i dagtimerne. Skal jeg stoppe amningen?
Det er jo også vigtigt, at hendes far kan tage over om natten, og at hun vil lade ham trøste. Vi har to ugers overlappende barsel/ferie. Skal jeg i den periode flytte ud af soveværelset og overlade de to til hinanden. Også selvom, det kommer til at koste tårer og skrig og skrål?
Jeg synes, at det er meget hårdt at være os lige nu. Jeg er bange for, om den dårlige søvn på sigt vil gå ud over hendes trivsel, og jeg frygter at skulle gå på arbejde om dagen og ligge vågen om natten. Er vores datter helt unormal? Hvad kan vi gøre for at lave om på denne kedelige situation?