Svar: Mangler nattesøvn
20. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Hej med jer
Jeres datter lyder bestemt ikke til at være unormal, men hun lyder til at være en pige som er igang med en stor udvikling og det på mange punkter.
For det første lyder det som om at hun er en meget opmærksom lille pige der følger rigtig meget med i verden omkring sig. Derfor har hun også for travlt til brystet i løbet af dagen, men om aftenen, hvor hun har brug for hjælp til at samle sig, hvor hun har brug for at slappe af og bearbejde alle dagens oplevelser så har hun brug for brystet.
I beskriver også en pige som lyder til at udvikle sig motorisk og måske har en del motorisk uro i kroppen? - Og at det derfor er en medvirkende årsag til at hun også har svært ved at finde roen om natten og når hun skal sove.
Da du skal på arbejde i løbet af 3 uger og far skal tage over (dejligt at far og datter får denne mulighed) og da din datter allerede får flaske, så tænker jeg at det lyder fornuftigt nok at forsøge at trappe flaskegivningen op og trappe amningen ned. Jeg synes dog ikke du skal stoppe amningen helt - din datter lyder meget tryghedssøgende og jeg har en idé om at det er og vil være betydningsfuldt for hende at kunne komme til brystet en gang imellem.
Der er dog intet i vejen for at I forsøger med en flaske mere sen aften, inden I selv går i seng, for at se om hun så mættes nok til bedre at sove om natten - hvor far så kan tage over. Far kan jo i princippet give hende det samme trygge og nære som mor, det eneste far ikke kan er at amme. Hvis jeres datter dog har taget en flaske kl. 23, så ved I dog at hun ikke bør være sulten og så kan far putte hende med god samvittighed, putte med hende som du plejer osv. men uden brystet. Tidlig morgen kl. 05 kan hun så få bryst igen - men det vil også give dig 6 sammenhængende timer måske lidt mere, hvis du sørger for at få i seng inden kl 23...
Hvor meget skrig og skrål der skal til må vurderes i den enkelte situation. Man kan ikke give en fast opskrift i dette. I skal naturligvis overveje hvad gråden skyldes og er det kun brystet der duer, så må hun jo have det. Men forsøg i givet fald at gøre det kortvarigt, så hun ikke mættes, men i stedet lige trøstes, finder roen og så lirker du brystet ud af hendes mund - gør det igen og igen og gør det at du samtidig stryger hende over håret, holder hendes lille hånd osv. så hun på sigt vil kunne nøjes med disse kærtegn og kunne undvære brystet.
Far kan evt. også give hende en lille smule vand, evt. sammen med en sut. Der må godt komme lidt sukker i vandet som en overgang. Jeres datter skal ikke græde for længe, hun må ikke være helt ulykkelig, så må mor til, hvis det er det der dur. Men prøv at give far en chance for nogle gange skal barnet jo også lige finde ud af at det ikke handler om amning og at fars beroligende kærtegn faktisk er ganske rare, at fars ro spreder sig til barnet.
Man siger som regel at børn skal være mere end 6 måneder gamle før de er i stand til at indtage deres behov for mælk i løbet af dagen. I skal derfor være helt sikre på at jeres datter ikke vågner fordi hun har behov for mælken. Derfor tænker jeg at en flaske sen aften vil give jer denne vished og tidlig morgen skal du naturligvis amme som du plejer.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske