Brev:
Sovning
20. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Sovning
Kære Helen
Jeg har en søn på 9,5 måned som er født 3 ½ uge for tidligt. Han er en mild og nysgerrig lille gut, men har alle dage været MEGET mor-dårlig og tryghedssøgende (som jeg selv er/har været). Han sidder selv men kravler endnu ikke. Han får almindelig mad om dagen og er lige startet i dagpleje og det går helt ok. Jeg ammer ham kun i søvn om aftenen.
Han har fra første dag sovet ved siden af mig og er faldet i søvn ved brystet. Om dagen sover han uden problemer i sin barnevogn. Han "vågner" flere gange om natten og vil have bryst - som jo også er inden for række vidde. Jeg har indtryk af at det kun er for tryghed at han vågner da han ikke dier særlig intenst.
Jeg planlægger at stoppe med at amme om 1 måneds tid og har derfor brug for hjælp til at få ham til at sove på den tryggeste måde. Jeg vil gerne med tiden have ham over i egen seng. Vi har fast ritual om aftenen.
Jeg har prøvet at tage ham fra inden han sover helt, men han vågner med et skrig når jeg ligger ham og er slet ikke til at berolige igen. Jeg har også prøvet 1-3-5-7 minutters metoden, men han bliver alt for ulykkelig. Jeg har prøvet bare at sidde ved siden af hans seng indtil han sover - men nej. Enkelte gange er han faldet i søvn i midten af os uden bryst, men han skulle jo helst lære selv at falde i søvn.
Det er ligeledes lykkes mig at bære ham over senere i hans seng hvor han så vågner efter et par timer, men jeg synes at det er synd at han vågner et andet sted end hvor han er lagt.
Vi gør i øjeblikket det at han ligger i min side af vores seng, så vi også har kontakt med hinanden. Men når nummer 2 skal på banen duer det jo ikke.
Hvad gør jeg for at få en lille tryghedsnarkoman til at sove bedre? Skal jeg vente til han bliver større med at flytte ham eller er det bedst at gøre det i forbindelse med at jeg stopper amningen?
Med venlig hilsen
Sarah