Svar: Sovning
20. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Sarah
Nogle forældre har stor glæde af at stille barnesengen op ved siden af forældrenes seng, så den voksne seng og barnets seng mere eller mindre går ud i et. I USA kan man købe disse senge specielt. Måske ville det være en mulighed for jer at I således forlængede jeres seng i bredden via barnesengen - på den måde kunne I fortsat ligge sammen og jeres dreng kunne lære at sove i sin egen seng, stille og roligt længere og længere væk fra dig. Han ville sandsynligvis så også bedre kunne flytte på eget værelse, da sengen, stedet hvor han faldt i søvn ville være det samme.
Du skriver ikke hvor meget du ammer, men i forholds til hans alder, så vil det være passende med to amninger dagligt og om natten behøver han ikke mælken. Han kan dog godt have behov for trygheden og nærheden, som brystet også giver og måske skal I forsøge at finde en substitut for mor - en bamse, en bluse der dufter lidt af dig eller lignende som han kunne bruge som sutteklud.
Du skal naturligvis være sikker på at han spiser og drikker godt nok i løbet af dagen, så det ikke er fordi han er reelt tørstig at han søger brystet om natten.
Det er helt relevant i forhold til hans alder at han har behov for nærheden og trygheden. Han er nødt til at se jer for at vide at I er der og at han ikke er ladt alene og derfor er det vigtigt at I viser ham det og ikke bare lader ham ligge. Samtidig har han dog også en alder, hvor han gerne vil underholdes og har svært ved at give slip på dagen og derfor er det også vigtigt at I et eller andet sted er konsekvente omkring hvordan I putter og viser ham at I rent faktisk mener at han skal sove og er der for ham, viser at han trygt kan gøre det. Altså en blanding imellem at betrygge ham og vise konsekvens.
Hvorvidt du skal flytte ham samtidig med at du stopper amningen kommer helt an på situationen. For nogle vil dette være den bedste løsning fordi barnet så automatisk er væk fra mor og far kan putte og forbindes ikke med amning. For andre vil dette gøre barnet mere ked af det og selvom mor ikke ammer, så kan det være vigtigt at hun er i nærheden. Der findes således ikke faste løsninger og I må forsøge det som I fornemmer er bedst for jeres dreng.
Som sagt så tænker jeg at det må være en løsning at 'bygge' sengene sammen så amningen stopper og han samtidig lærer at sove i sin egen seng og derefter så kommer på eget værelse...
Det må være den tryggeste måde:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske