Svar: Vil stadig ikke have modermælkserstatning
21. maj 2007
Alder:
5 mdr.
Kære Renata
Jeg tænker at det er meget vigtigt at du ikke presser din datter unødigt idet du så kan risikere at hun helt afviser maden og det vil være rigtig uhensigtsmæssigt. Du må derfor stole på at hun tager hvad hun har behov for og de 600-700ml kan godt være acceptabelt (vælling tæller med); men igen skal du se på hendes almene tilstand: Tisser hun, er urinen klar, gode tunge bleer, tager hun på som hun skal, fungerer maven, virker hun glad og tilfreds, sover hun, er hun rolig osv.
Jeg har ikke skrevet til dig at hun skal drikke 800ml ud over maden, jeg har skrevet til dig at hun ikke bør få mindre end 400-500ml mælk, så er hendes jernbehov dækket. Det vil dog være godt, hvis du kan få hende til at tage lidt mere, så hun når op på måske 600-700ml da du så også kan energiberige skemaden og bruge mme i maden. Og derudover kan hun tilbydes vand at drikke. Ved at bruge mme i grød og mos, får hun lidt ekstra og det må så tælle lidt med i mælkeregnskabet, - altså så hun samlet set når op på de 800ml.
Det kan godt være at hun ikke helt gør dette, men så fred være med det, hvis hun trives!
Hendes hårde mave tyder dog på at hun har behov for lidt mere væske, måske du skal tilbyde hende mere vand, hvis du kan få det i hende:o)
En plan for dagen kan se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Havregrød eller lignende, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur evt. med en flaske eller du kan forsøge at give flasken, når hun vågner af lur i stedet
Frokost: Grøntsagsmos med lidt kød/fisk, vand af kop
Puttes til middagslur evt. med en flaske
Eftermiddag: Flaske
Sen eftermiddag: Evt. flaske
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop, evt. lidt frugtmos til dessert.
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: flaske
Nat: Vand
Sålænge hun ikke er ældre end hun er så udgør mælk fortsat en stor del af hendes indtag og således mere end skemaden. De fleste børn vil i 6 måneders alderen fortsat have behov for måske 5-6 flasker i døgnet, i 7 måneders alderen for 4 flasker, i 8 måneders alderen 3 flasker og i 9-10 måneders alderen nedsættes til 2 flasker
Du må vurdere ud fra ovenstående plan hvad der passer bedst - om hun skal have flaske at sove på eller når hun vågner. Som du kan se har jeg nævnt mange flasker her og det er slet ikke sikkert at hun behøver så tit, men du skal bare sikre dig at hun får nok mælk. Det er klart at børn som kan drikke 200ml af flaske hver gang, de behøver ikke så mange flasker som børn der kun drikker 100ml hver gang.
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske