Svar: Slut med amning
21. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Hej med dig
Hvor er det dejligt at høre at det netop nogle gange bare løser sig helt af sig selv:o)
Din datter har fortsat brug for en del mælk ved siden af sin egentlige mad, men hun kan godt begynde at få lidt af sit mælkebehov dækket via f.eks. en portion tykmælk eller lignende og du kan også tilbyde hende sødmælk af kop. Hvorvidt hun har behov for sutteflasker afhænger altså af, hvor god hun er til at drikke af kop og om det er tilstrækkeligt til at dække hendes behov. Hun skal jo også have sit væskebehov dækket og du kan kun via hendes tissebleer og måde at være på vurdere om hun er helt okay og får, hvad hun har behov for.
I forhold til at hun er 8 måneder nu så vil det normalt være sådan at hun vil drikke 3 flasker mme dagligt, når hun bliver mellem 9 og 10 måneder så kan hun nøjes med to flasker og frem mod et års alderen nedsættes så til yderligere en flaske dagligt.
Ved at give hende 400ml mme så sikrer du hendes jernbehov og hun behøver således ikke jerndråber ved siden af. De fleste børn vil i din datters alder drikke 3 flasker med ca 200ml i hver, altså ca 600ml mme dagligt.
Du kan vælge at give vælling, men du kan også give modermælkserstatning det er helt fint - du gør det, som du synes bedst om. Det betyder ikke så meget med den alder din datter har nu, så har du købt noget, så brug det.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Evt. ½ banan eller lignende at sidde med
Frokost: Rugbrødshapsere med grøntsagsmos og smørbart pålæg, lidt rester fra aftensmaden, vand af kop
Eftermiddag: Flaske, evt. lidt tykmælk, frisk frugt, frugtmos, ½ bolle med smør at gnave lidt i.
Aften: Mere og mere familiemad, ris, pasta, kød, fisk, sovs osv. Frugtmos med mælk til dessert, vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Hvis din datter er rigtig god til at drikke af kop, så kan det godt være at du helt kan undvære flasken, det må du prøve at vurdere. Flasken skal du jo af med igen når hun bliver godt et år og kan du helt slippe for den, så er det også værd at overveje:o)
Håber ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske