Svar: Madplan - pige på 4 mdr.
21. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Tanya og Vittoria
Det lyder umiddelbart som om at Vittoria er parat til skemaden og tager rigtig fint imod den. Du skriver ikke hvor meget du giver hende, altså hvor stor portionen er men det kan godt være en fordel at give lidt mindre mængde og så dele det over to gange om dagen. Det er således bedre at give 3/4 dl x 2 end 1½ dl. x 1, selvom det mængde mæssigt er det samme.
Du skriver at du har forsøgt med vælling, men ikke om det havde nogen positiv effekt? Det kan godt være svært at finde balancen imellem at give mæthed og så passe på ikke at proppe for meget fordi tarmene jo så arbejder på højtryk for at nedbryde maden. Det er derfor fint et eller andet sted at give skemaden i løbet af dagen og ikke give for store portioner om aftenen.
Mælke udgør fortsat en stor del af din datters indtag og hun skal være betydeligt ældre før hun kan udskifte et skemåltid med en amning. Det er således vigtigt fortsat at give plads til mælken ved siden af skemaden. De fleste børn vil fortsat have behov for 6 amninger dagligt ved siden af deres skemad og derudover også begynde med lidt vand af kop, som du også gør.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Amning
Formiddag: Amning
Formiddagslur
Frokost: Grød af ris, majs, hirse eller boghvede. Evt. lidt frugtmos på, vand af kop
Puttes til middagslur, evt. amning men det er ikke altid nødvendigt
Eftermiddag: Amning
Sen eftermiddag: Evt. amning
Aften: lidt grød som til frokost eller stille og roligt (omkring de 5 måneder) begynde med mere grøntsagsmos. Det kan være kartoffel, gulerod, blomkål, broccoli eller zucchini. Vand af kop
Ammes og puttes til natten
Sen aften: Amning eller flaske med vælling
Nat: Evt. amning
De seneste undersøgelser jeg har hørt om lyder på at børn gennemsnitligt drikker 800ml mælk hos deres mor ved 4-6 måneders alderen. Det er altså fortsat en hel del. Nogle børn dier godt og mor har en gode nedløbsrefleks, så barnet får meget hurtigt en stor mængde mælk og behøver således ikke så hyppige amninger. Andre gange får barnet en mindre mængde hver gang og har således behov for at spise hyppigere og generelt vil børn der bliver ammet have behov for hyppigere tilbud om mad end børn der får mælk på flaske.
Først fra 6 måneders alderen siger man at børn rent ernæringsmæssigt ikke behøver mælk om natten (ml 24-06).
Med hensyn til hendes størrelse og vækst, så er det rigtigt at hun nok ikke helt har holdt sin kurve i forhold til hendes udgangspunkt, da hun var en stor pige. Det er dog ikke usædvanligt netop på grund af hendes størrelse og børn tager ofte heller ikke helt så meget på netop i den periode, hvor de begynder at have behov for anden mad... så du skal se på hvordan hun trives og udvikler sig og så er det fint at du giver hende lidt skemad og fortsat har fokus på hendes mælkeindtag.
Rigtig meget held og lykke fortsat og knus fra Danmark:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske