Svar: Sover dårligt om dagen - 4 mdr.
21. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Stine
Jeg tror at Oscar er igang med et udviklingsspring i øjeblikket, som betyder at han lige nu har lidt sværere ved at finde roen. Samtidig er han måske i gang med at bevæge sig lidt mere fysisk (trille omkring) så han også har en større motorisk uro og derudover er han jo betydeligt mere opmærksom på verden omkring sig end han tidligere har været - derfor tror jeg at han i øjeblikket har behov for at være lidt mere vågen og sove lidt kortere lure.
Det er fint at du slår kalechen ned, måske du i barnevognen også har et lille ryglæn, som du kan hæve en lille smule. Han er stadig for lille til at sidde og tåler ikke at være 'vinklet' i siddende stilling endnu, men han må gerne være løftet en lille smule, hvis det giver ham ro at kunne ligge og kigge ud.
Han er også igang med at fornemme sine egen behov, om han er sulten, tørstig, træt eller har brug for at være vågen - det er nu han begynder at få mere fornemmelse for dette.
Det er heller ikke usandsynligt at han har brug for at spise lidt hyppigere hos dig i øjeblikket og du kan roligt lægge ham til, - det øger din mælkemængde og vil også medvirke til at han bliver lidt mere rolig.
Jeg synes du derfor skal lade din dreng vågne efter de 45 minutter, tag det roligt, hjælp ham op i en slynge, bæresele eller lignende så han kan kigge ud og opleve, eller slå kalechen ned så han bedre kan følge med. Det vil også give ham andre stimuli og hjælpe til at han måske så sover en lidt længere lur næste gang han så falder i søvn.
Planen for dagen ser umiddelbart fin ud og jeg er ret sikker på at den sammenhængende søvn kommer stille og roligt. Det er en fase han er i lige nu. I løbet af de næste 2 måneder vil han jo også begynde at få skemad og der vil således komme lidt mere struktur på dagen både hvad angår måltider og søvn, så tiden arbejder for jer:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske