Brev:
Fra glas til hjemmelavet
21. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Fra glas til hjemmelavet
Kære Helen
Jeg har en søn på nu 6 mdr., og jeg har nogle spørgsmål vedr. mad.
Min søn er flaskebarn og har været det siden han var 8 dage gammel. Fra han blev 3 mdr. har han spist 1100-1200 ml om dagen i gennemsnit. Da han blev 5 mdr. begyndte han i et par dage at vågne om natten og klynke. Det hjalp, når vi gav ham noget at spise (ellers har han sovet igennem siden han var 2 mdr.).
Efter en snak med sundhedsplejersken, som mente, at det var på tide at begynde at give ham mad, gik vi i gang med tynd majsgrød, som bogen fra sst foreslår. Han spiste kun en enkelt tsk, når vi gav ham, men han holdt op med at vågne om natten, så om det var mad, han manglede eller bare lige en lille afviger fra det normale søvnmønster, er lidt svært at sige.
Efter at have prøvet i nogle uger med forskellige typer mad (vi skiftede hver 3.-5. Dag), hvor han lukkede munden og ikke ville have noget, kontaktede vi sundhedsplejersken, der sagde, at vi bare skulle fortsætte, men måske gøre det lidt grovere. Det hjalp bare ikke. Efter at have prøvet at lokke majsgrød, rismelsgrød med frugt, hirsegrød med frugt, kartoffelmos og kartoffel/gulerodsmos i ham i en måned opgav jeg for fire dage siden og prøvede at give ham noget ren frugtmos fra glas, og så spiste han!! Han kunne både åbne munden for skeen, suge maden af skeen og synke. De sidste fire dage har han så fået frugtmos 2 gange om dagen, hvor han vel spiser mellem 6 tsk. - ¾ dl pr. gang.
Jeg er glad for, at han nu spiser, og jeg synes, det er vigtigt, at han efter en måned får en positiv oplevelse med mad samt oplever, at man kan blive mæt af det (hvad han dog ikke har prøvet at blive endnu), men jeg vil jo hellere have at det var hjemmelavet grød og grøntsagsmos frem for industrifrugtmos på glas. (Det skal lige siges, at han i den måned også har fået sine første tænder, dvs. nu børster vi tænder, hvilket ikke er noget stort hit, og så har han haft en omgang mellemørebetændelse, hvor vi skulle tvinge penicillin i ham i 6 dage. De sidste 3 dage af penicillinkuren holdt jeg pause med maden, da jeg simpelthen syntes det var synd, når han nu ikke kunne lide det.)
Mit primære spørgsmål er derfor, om du har nogle gode råd/ideer til, hvordan jeg på en positiv måde får gjort frugtmosen til grøntsagsmos/grød, og over hvor lang tid jeg skal regne med at vende ham til det nye. Taler vi f.eks. uger eller måneder?
Jeg har selv tænkt, at jeg ville begynde langsomt at blande lidt havregrød i frugtmosen og så ændre langsomt på forholdet mellem frugt og grød. Er det en god idé?
I forhold til færdigprodukter vil jeg også lige spørge, om der er nogle produkter, der er bedre end andre? TÆNK lavede, så vidt jeg husker, en test af færdigprodukter, men her havde de fleste produkter vist for meget sukker og for lidt fedtstof i? Hvad er sundhedsplejerskernes holdninger til det?
Og hvor meget skal han spise, før jeg begynder at tilbyde ham 3-4 gange om dagen?
Den mos, han har fået indtil videre, er ren æblemos og en blandet pære/æblemos. Skal jeg lade ham blive på den, mens jeg vænner ham til en anden mad, eller skal jeg bare give ham lidt forskellig frugtmos, så han også vænner sig til, at sød mad kan smage forskelligt?
Håber du har nogle ideer til, hvordan jeg griber det her an.
Med venlig hilsen Maja, mor til Elias.