Svar: Fra glas til hjemmelavet
21. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Maja, Elias' mor
I Danmark går vi meget ind for at børn skal starte med det mindre søde for ikke at blive vendet for meget til 'den søde tand' og lære at spise grøntsagsmos i stedet. Men tager man til mange af de sydeuropæiske lande, så starter de tit med de søde fødevarer fordi de siger at modermælk jo også er meget sødt og derfor noget barnet kender. Det er netop vigtigt at barnet spise og er glad for maden, har en god oplevelse med at spise - præcis som du beskriver...:o)
I forhold til de industrielle produkter, så er det rigtigt at Tænk har lavet en test af disse og de 'dumpede' alle sammen. Du kan på www.nestlebornemad.dk se Nestles kommentar til testen og deres produkter.
Jeg har i forbindelse med at denne test blev lavet kontaktet sundhedsstyrelsen for at høre hvordan vi skulle forholde os og der er umiddelbart ikke grund til at tro at børn hverken underernæres eller fejlernæres, hvis de får de industrielle produkter. Det er dog meget vigtigt at barnet forholdsvis hurtigt kommer igang med familiens mad og lærer at spise det samme som vi andre gør. Det er vigtigt fordi måltidet er en fælles ting, som vi nyder sammen og det er også vigtigt fordi mange af de industrielle produkter er meget fine i konsistensen og barnet skal jo lære at tygge:o)
Jeg synes derfor du skal forsøge at give din dreng begge dele. Du må gerne købe en risgrød til ham og give ham lidt pære og æblemos eller anden frugtmos på for at give ham lidt sødme. Risgrød er meget mild og mælkeagtig og pæremosen vil smage godt igennem og på den måde kan du måske lære din dreng at spise lidt mere rigtig grød og ikke kun frugt.
Som topping på risgrød kan du også bruge f.eks. gulerodsmos, således at når han er blevet glad for risgrøden, så kan du bruge denne som basis og stille og roligt få din dreng introduceret for noget andet.
Derudover tænker jeg at du skal forsøge at lave grøntsagsmos af de lidt sødere grøntsager som ærtemos, majsmos, avokadomos, og du kan også købe specielle "sweet potatoes" som du kan blande med gulerod, som også er lidt sødt i smagen.
Havregrød er også en god idé fordi det er grovere i konsistensen og passer godt til din drengs alder. Det er nemlig en god idé at du ikke trækker tiden, men også forsøger at udnytte den interesse din dreng har for at spise nu. Det er fint at øge mængden af grød stille og roligt og så mindske mængden af frugtmos, præcis som du beskriver.
De fleste børn på 6 måneder vil klare sig fint med skemad 2 gange dagligt og først omkring 7 måneders alderen begynder de at have brug for 3-4 måltider ud over deres mælk.
Giv din dreng så mange smagsmuligheder som muligt og prøv også med mere frisk mos, af f.eks. jordbær og hindbær. Han har en alder nu, hvor han må få det meste, så det er bare at tage springet, nu hvor han er parat:o)
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske