Svar: Er det noget vi skal trappe ned, så hans formiddagslur ikke er så lang?
21. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Tine
Jeg har fuld forståelse for at I gerne vil have lidt voksentid sammen og det lyder heller ikke som om det er 'godnat og sov godt ' I bruger, snarere det jeg kalder se-til-metoden og det er helt fint.
I forhold til jeres drengs alder, så tænker jeg at han måske skal til at sove lidt mindre i løbet af dagen. Kunne det ikke lade sig gøre at han fortsat kom ud og fik sin formiddagslur, men at han så blev vækket efter en times tid og at han så derudover kom til at sove lidt tidligere til middag - f.eks blev puttet igen allerede kl. 13.
Jeg tror jeres dreng vægring mod at skulle sove både hænger sammen med hans alder, separationsfase osv. og her er se-til-metoden rigtig god og det lyder fint det I gør. Men derudover tænker jeg at hans søvn om dagen skal afkortes og flyttes lidt, så den time han vægrer sig mod at sove om aftenen, bliver afkortet om dagen.
En plan kunne se således ud:
Formiddagslur mellem 9.30 og 10.30 (vækkes, hvis ikke han vågner af sig selv)
Middagslur mellem kl. 13-15 (skal heller ikke sove længere tid her, kl. 16 er sent, hvis I gerne vil have ham i seng allerede 19.30.
Så sammenlagt går han fra 4 til 3 timer i løbet af dagen og tiderne er flyttet lidt. Jeg ved godt du skriver at han bliver overgearet, men overgange er altid svære og I vil sandsynligvis opleve lidt det samme når han begynder at skulle gå fra 2 til kun 1 lur i løbet af dagen. Det er svært når børns søvnvaner skal ændres.
De fleste børn er mellem 12-18 måneder før de kan nøjes med en lidt længere middagslur, så det tror jeg umiddelbart ikke er endnu:o)
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Tingene hænger jo sammen, så når det ene ændres, så har det nogle gange god indflydelse på det andet, så det ikke tager 2½ time at få ham til at sove:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske