Svar: Hygge-flaske
21. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Tine
Det er udmærket at lade jeres datter beholde flasken frem til et års alderen, da mme er med til at sikre hendes jernbehov. Stille og roligt de næste måneder tænker jeg dog at I skal forsøge at skrue flaskerne yderligt ned, så hun kun får en flaske at sove på, når hun er et år.
De fleste børn vil så herefter stille og roligt kunne undvære den, vil acceptere en kop med mælk eller lignende i stedet for, nogle vil også foretrække en historie, vil lære sig at putte med en bamse eller hvad det nu kan være.
Ofte så giver det helt sig selv, præcis som du skriver. Læg mærke til de tegn hun sender og er der en dag, hvor hun ikke selv virker synderligt interesseret så grib chancen og spring flasken over den dag. Hun bliver jo også mere og mere bevidst og derfor kan det også blive sværere og sværere jo ældre hun er.
På et tidspunkt er flaskesutten dog så mørnet at den ikke længere dur og skal smides ud. Tag hende med i denne proces og lad være med at købe nye og så er muligheden ikke til stede længere... Flaske bør stoppe omkring 1 års alderen og det handler også om hensynet til hendes tænder. Der er en del sukker i mælk:o)
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske