Svar: Problemer med at falde i søvn - 10 mdr.
21. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Rikke
Når børn pludselig vægrer sig mod at sove og er grædende, så skal man naturligvis altid medtænke smerter - ofte fra tænder eller ører. Men jeg kan høre at I allerede har tænkt på dette. I kan evt. hæve hendes hovedgærde lidt ved at lægge en pude eller lignende under madrassen i hovedenden, så hun lige kommer lidt højere op med hovedet i forhold til resten af kroppen.
Når det er sagt, så tænker jeg dog at det lyder meget alderssvarende, at jeres datter reagerer som hun gør. For det første har hun en motorisk uro i kroppen, hun er så gammel nu at hun får drejet sig omkring, får sig lagt i en dårlig stilling og så kan hun alligevel ikke finde ud af at komme tilbage og ligge rart igen og her har hun brug for jeres hjælp til at blive puttet, få en tung hånd på kroppen og finde roen.
Mange gange så øver barnet sig hele tiden både i vågen og sovende stilling og børn kan både lægge sig på knæ, rejse sig osv. selvom de faktisk er rigtig trætte og de kan også gøre det i søvne.
Jeres datter søvn i løbet af dagen lyder helt alderssvarende, men jeg synes da det er et forsøg værd at trække tiden om aftenen lidt, så I putter hende lidt senere end nu. Det er ikke utænkeligt at det vil kunne gøre en forskel så det må forsøges.
Hun prøver jer ikke af, på den måde er hun ikke udspekuleret med den alder hun har. Så det er meget vigtigt at I giver hende roen og trygheden og hjælper hende med at skifte stilling, så hun kan komme videre i søvnen. I skal naturligvis skelne imellem om det er tryghed eller underholdning hun søger, så et eller andet sted er det også nødvendigt at I er konsekvente, men I skal fortsat være det på en kærlig måde. Hun har en alder, hvor hun har behov for at se jer, for at vide at I er der, hun forstår ikke at I er i stuen inde ved siden af og derfor skal hun betrygges i at hun roligt kan lægge sig til at sove.
Nogle gange hjælper det at putte barnet på maven, det hjælper nogle børn til bedre at kunne finde ro.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske