Brev:
Adfærd - voldsomt aktivitetsniveau
21. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Adfærd - voldsomt aktivitetsniveau
Kære Helen.
Så er jeg her lige igen. For en gangs skyld ikke om søvn, jeg har efterhånden accepteret, at det får vi nok ikke noget af før vi bliver gamle – men det gør man heldigvis hurtigt på denne måde:-)
Jeg er lidt bekymret for min datters udvikling. Hun sover dårligt om natten, men hverken værre eller bedre end altid. Om dagen sover hun bedre end tidligere. Hun spiser alt hvad jeg tilbyder hende.
Det, der bekymrer mig i øjeblikket, er hendes aktivitetsniveau. Det er meget, meget højt. Hun kravler ikke endnu, men kommer op på alle fire og står og vipper. Reelt kan hun komme hvorhen hun vil ved at mave sig frem og trille. Men jeg synes hun virker meget febrilsk og ukoncentreret i de ting hun gør.
Hun har rigtig svært ved at ligge lege med sine ting. Hun tager ligesom fat i en ting, ser på den kort, slipper den, og griber ud efter noget andet. Det kan hun gøre i noget tid, men det ender altid med, at hun ligger på maven med arme og ben løftet fra jorden og græder til jeg samler hende op. Det gør jeg gerne, men jeg synes det er synd for hende, at hun ikke kan koncentrere sig om noget andet, for hun keder sig i længden ved at sidde hos mig. Og i øvrigt sidder hun ikke, hun laver nærmere knæbøjninger på skødet af mig, og kan – helt bogstaveligt – ikke sidde stille i 2 sekunder. Ikke engang når jeg tager hende op lige efter hun er vågnet, sidder hun stille.
Jeg var meget ked af det og bange de to første måneder efter min datters fødsel. Nu har jeg hørt, at kombinationen af at være for tidligt født (min datter er født 36+3) og angst hos moderen kan give hyperaktive børn. Jeg skal lige sige, at jeg har haft bekymringen før jeg hørte dette. Desuden ligger der - og det vil der nok altid gøre – en bekymring i mig i forhold til om hun kan have taget skade af den omgang meningitis hun har haft. Der er ingen hospitalsundersøgelser der tyder på, at det der tilfældet.
Hvad tænker du? Er min datters adfærd normal?
Da hun var lille svøbte jeg hende og holdt hende ofte meget tæt for at hjælpe hende med at ’lukke af’ for verden omkring, særligt når hun skulle sove.
Er der nogen måde jeg fortsat kan hjælpe hende med det på?
Jeg sørger for at hun ikke svømmer i legetøj og holder hendes omgivelser så enkle som muligt.
Det er nok lidt abstrakt at have en mening om adfærden hos et barn, man ikke har set, men jeg er bekymret, selvom jeg håber det er grundløst.
Bedste hilsener fra
Susanne