Svar: Adfærd - voldsomt aktivitetsniveau
21. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Susanne
Det er godt at din datter trods alt er begyndt at sove lidt bedre om dagen - så går det jo fremad selvom det er små skridt:)
Børn er meget forskellige hvad angår aktivitetsniveau. Nogle børn sidder ligesom hvor de er sat, tager et stykke legetøj og studerer det grundigt, andre børn 'pilker rundt' og er mere eller mindre over det hele, de fordyber sig ikke i en enkelt ting, men oplever rigtig meget af verden på en anden måde.
Det ene er ikke mere rigtigt end det andet, det handler bare om at vi er forskellige og lærer forskelligt. Der er en amerikansk psykolog som hedder Howard Gardner. Han er kommet med et nyt syn på intelligens og en teori om en ny måde at lære på. Han taler f.eks. om "Den logisk matematiske intelligens", "Den sproglige intelligens", "Den musikalske intelligens", "Den rumligt visuelle intelligens "Den kropslige intelligens", "Den personlige intelligens" og "Den sociale intelligens".
De 7 intelligenser arbejder sjældent uafhængigt af hinanden. I stedet bruges de på samme tid og komplementerer hinanden. Hvis man f.eks. er danser, så er det vigtigt at man både besidder en stærk musikalsk intelligens, hvor man forstår musikken og en social intelligens, som gør at man kan inspirere og følelsesmæssigt bevæge publikum, samt en kropslig intelligens der giver danseren smidigheden og koordinationsevnen til at udføre bevægelserne.
Du kan selv læse meget mere om dette, det jeg vil sige er at jeg ikke tror der er noget galt med din datter. Jeg tror simpelthen bare at hun er igang med at udvikle sig og det går hurtigt i øjeblikket. Og så hører hun måske til de mennesker som bruger sig selv, sin krop til at undersøge, lære, udforske...
Måske kender du det også fra dig selv? Eller far gør? Det med at have svært ved at sidde stille, helst at skulle have fingrene i noget for at lærer, at det er lettere at lære på denne måde end ved f.eks. at sidde til et foredrag...
Din datter er endnu ikke så gammel, så det er meget svært at diagnosticere som hyperaktiv og lige nu tror jeg du skal se det som et sundhedstegn at hun er så aktiv som hun er. Du skal naturligvis i takt med at hun bliver ældre forsøge at holde hendes opmærksomhed på nogle bestemte ting, hjælpe hende med at koncentrere sig osv. men det er helt okay. Det du gør med at sortere i legetøj osv. er helt super.
Der er ikke nogen mening i at du går rundt og får det skidt fordi du tror din datter fejler noget, eller at du har gjort noget forkert. Det han ingen af jer brug for og det kan ingen af jer bruge til noget. Prøv at se det som en styrke at du har så aktiv en datter og mød hende så der, hvor hun er.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske