Svar: Aftenroderi
22. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Karin
Din datter er nu 3 måneder gammel og du skal være opmærksom på at børn i denne alder ofte har behov for mere mad. Det er ikke skemad men mere mælk og du skal derfor være opmærksom på at tilbyde hende mere mælk dagen igennem end du ellers har gjort.
Derudover så er det sådan at børn i 3 måneders alderen er utroligt nysgerrige og meget gerne følger med i verden. Samtidig har de rigtig svært ved selv at fornemme, hvornår det er for meget og de bliver tit overstimuleret. Hun fornemmer nu rummet hun er i, hun fornemmer om hun er hos mor og far eller bliver holdt af andre, hun fornemme lyde, lys og lugt på en helt anden måde end tidligere og hele dagen igennem, går det bare så fint - hun oplever og suger til sig, men når tidspunktet kommer hvor alle indtryk skal bearbejdes, så kammer det over og hun er simpelthen for overfyldt - hvis man kan sige det sådan:o)
Det at komme op til jer, blive båret i favnen, vugget frem og tilbage det giver hende roen og det hjælper hende til at slappe af, det skærmer hende at være i jeres favn. Ikke at have kontakt med jer og det er jo heller ikke det I har, men det at I går rundt med hende i favn hjælper hende til at koble verden omkring sig fra.
Det er således helt normalt for hendes alder og det er vigtigt at I bare er der for hende og trøster hende. Vær opmærksom på hvor mange stimuli hun udsættes for i løbet af dagen, lad ikke for mange holde hende, sørg for at hun fortsat får sine lure i dagtimerne osv. som I også allerede gør. Læg jer evt. med hende, når hun skal sove, det kan I sagtens gøre i en overgang, for at få lidt ro på.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske