Brev:
Hvornår skal de sove?
22. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Hvornår skal de sove?
Hej Helen
Mine tvillinger på 9 mdr. sover kun ca. 9 timer om natten, af og til kun 8. For at undgå at det bliver morgen midt om natten, trækker vi dem så længe som muligt om aftenen. Dvs. at de først kommer i seng kl. 21/21.30, når de viser tegn på træthed. For at få det til at hænge sammen får de deres formiddags- og middagslur forholdsvis sent, og nu er jeg kommet til at tænke på, om det bliver et problem, når de begynder i dagpleje.
Af dine tidligere svar både til mig og andre kan jeg se, at du tit anbefaler middagsluren mellem frokost og eftermiddagsmad. Derfor kan jeg forestille mig at det også er det, der vil fungere bedst i dagplejen.
I øjeblikket står de typisk op kl. 6.00 og så får de en lur fra 10.00-12.00 og igen fra 16.00-17.15. Dette passer fint med at vi spiser aftensmad lidt sent af hensyn til min mands arbejde. Desuden skal jeg begynde på nedsat tid, så jeg kan hente dem ca. 14.45 og så kan de vente med den sidste lur til vi er kommet hjem.
Det hører med til historien, at der i den første måned i dagplejen vil være fem børn, og for at få tvillingerne i samme dagpleje kan de først begynde to uger efter at min orlov er slut. Heldigvis får vi hjælp at bedstemødrene, men alligevel kan starten i dagpleje nok blive lidt barsk. Derfor vil jeg gerne forsøge at tilpasse deres søvn på forhånd, så det ikke skal være en omvæltning også.
De begynder i dagpleje når de er 1 år, så der er god tid, og meget kan jo ændre sig inden, men det har været en lang kamp at få dem til at sove til kl. 6 i stedet for kl. 4/5, så jeg vil gerne være ude i god tid. Det er ikke sult der er grunden til at de sover så kort om natten, for de får meget mad sidst på dagen, og de er ikke voldsomt sultne, når de står op.
Er der noget vi kan gøre anderledes, så vores hverdag bliver lidt mere "normal"? Jeg er bange for at nattesøvnen ryger, hvis jeg begynder at eksperimentere for meget.
Mange hilsner
Helle