Svar: Hvornår skal de sove?
22. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Helle
Det lyder som om at dine børn ikke hører til dem der sover allermest og umiddelbart tænker jeg at den plan du har skitseret måske kommer til at passe meget godt.
Når børnene begynder at komme i dagpleje, så vi de naturligt blive mere trætte af hele den omvæltning det er. De vil derfor højst sandsynligt i starten fortsat have behov for deres formiddagslur og hvis du så kan hente dem lidt tidligere, så går de sandsynligvis omkuld på vejen hjem.
Du skriver at børnene først skal passes når de er omkring 1 år og jeg tænker i den forbindelse at de fleste børn netop mellem 12-18 måneder begynder at kunne nøjes med en lur i løbet af dagen. Det er derfor uhensigtsmæssigt at begynde at ændre på deres lure nu, da det så kolliderer med deres søvnbehov, når de er blevet et år.
Det er rigtigt at de fleste børn omkring 9 måneders alderen trives rigtig godt med en lille lur på 45 minutter til 1 time om formiddagen og så sover de igen en lur over middag. Men dine børn og I trives jo rigtig godt med den rutine I har nu og at starte med to lure formiddag og middag nu mod at de så, når de er startet skal til kun at sove en gang synes jeg er fjollet.
Jeg tænker derfor at den plan I har nu sandsynligvis vil komme til at fungere rigtig godt i forhold til dagplejen. I starten vil det være kanon at blive puttet kl. 10 og så sove sen eftermiddag som nu, netop på grund af de nye indtryk, men på sigt vil de kunne blive puttet lidt senere og på den måde overgå til at sove en lidt længere middagslur og dermed også springe den sene eftermiddagslur over.
Så det var mine tanker, håber det hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske