Svar: Vællingmængde og bevidsthed
22. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Louise
Det lyder som om din datter trives rigtig godt med vælling og jeg ser ikke noget problem i at du giver hende 300ml vælling og resten mme - det er helt okay. Nyd du at hun sover så godt - det vil mange misunde dig:o)
Med hensyn til at drille og være bevidst udspekuleret så ligger dette langt fremme i tiden. Børn er meget ældre. Drille kan de godt lidt - eller mere virke lidt filur-agtige - de driller ikke bevidst i den forstand, men de viser deres selvstændighed og egen vilje lidt fra 9-10 måneders alderen og frem.
Børn i 1-2 års alderen ser man f.eks. ofte gå hen til noget de f.eks. ikke må røre ved - de ved godt at mor siger nej lige om lidt, men deres udforskningstrang for dem til at gøre det alligevel - de kigger på mor, ser du mig, ser du jeg gør det her osv. og det er det, jeg kalder filur-agtigt. De gør det ikke for bevidst at drille eller for at irritere.
At være udspekuleret er børn som udgangspunkt ikke. De tænker af natur ikke på den måde og det at gennemtænke en situation, hvis jeg gør sådan og sådan så får jeg det og det ud af det - hører børn i skolealderen til.
Med den alder din datter har så spytter hun endten sutten ud fordi den ikke opfylder hendes behov (der er jo en grund til at det hedder narresut) eller den ryger ud af munden fordi hun mangler vacuum til at holde den fast hele tiden. De kræver trods alt en del at have en sut i munden længe...
Håber mine tanker kan bruges lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske