Svar: Mælk og væske
22. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Drengens Mor
De lidt lette bleer og en ildelugtende urin lyder som om at din dreng har brug for mere væske og det vil derfor være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at få lidt mere i ham i løbet af dagen.
Vand er den bedste tørstslukker, men du kan også give ham sødmælk af kop - måske han gerne vil have lidt kold mælk og synes om dette.
Du kan også blende lidt sødmælk med ½ banan og på den måde lave en bananmilkshake som han måske vil synes om. Jeg har set enkelte børn i den alder drikke med sugerør... måske han kan finde teknikken... måske er det for svært:o)
En anden idé er at bruge en kildevandsflaske - både en almindelig og forsøg også med en af dem med tut på. Børn er faktisk ofte rigtigt glade for at få vand af disse flasker.
Du kan komme lidt appelsinskiver i vandet, til at give lidt smag og en gang imellem må han også gerne få en lille smule fortyndet juice, hvis du tænker at det får ham til at drikke ekstra. Men ellers skal man jo generelt passe på med de søde drikke.
Det er fint at han får tykmælk, men giv ham også en gang frugtgrød en gang imellem med mælk på.
Derudover kan I overveje om I er nødt til at tilbyde ham en flaske sen aften kl. 23 inden I selv går i seng. Hvis han kun har drukket 50ml inden han puttes, så ville jeg nok prøve med dette, så I var sikre på at han fik væske nok. Måske vil han netop acceptere flasken på dette tidspunkt fordi han sover og mere eller mindre bare vil drikke en god mængde i søvne.
Håber mine overvejelser hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske