Brev:
Væk fra sutteflaske og opdragelse
22. maj 2007
Alder:
13 mdr.
Væk fra sutteflaske og opdragelse
Hej Helen,
Nu må vi vist gøre brug af dine gode råd igen :-) Min nu 13 måneder gamle datter har de sidste 4 aftener været komplet umulig at lægge til at sove, i aften tog det halvanden time(!), og det må vi se at få gjort noget ved, og planlægger at tage en tur med søvntræning her i pinsen. Men først lidt historik:
Elvira har aldrig været en god sover, hvilket jeg vist også har skrevet til dig om før, men det var da efterhånden (efter vores målestok) blevet tåleligt, hvilket også er nødvendigt da jeg er startet på arbejde igen og har brug for min søvn.
Efter at have stoppet med natamning for et par måneder siden har hun fået en flaske med varm minimælk inden hun skal sove, og så en igen første gang hun vågner, ml. 23 og 02. De fleste nætter har hun så sovet videre til kl. 5, og så en kort opvågning hvor hun får sin sut, og så sovet videre til ca, 6.30 hvor vi står op. Natflasken skal afskaffes, det er vi klar over! Også fordi hun har så mange fine tænder, og de har jo ikke godt af det.
Putningen har de sidste måneder foregået efter et fast ritual hvor vi danser til godnatsang, får flaske og siger godnat, og så ind i soveværelset hvor jeg bliver indtil hun sover. Jeg plejer at lægge mig i vores seng, og så ind imellem rejse mig for at lægge hende ned, og så efter ml. 5-30 min sover hun.
Men nu er den som sagt helt gal! Hun ligger og tosser rundt i sengen og prøver at få mig til at grine, virrer med hovedet og hiver sig selv i håret for ikke at falde i søvn. Jeg lægger hende ned, og tager hende til sidst op i mine arme når hun skriger for at få hende til at falde til ro. Men så peger hun på døren og vil ind i stuen til sin flaske, og når jeg så helt stille siger "nej, du skal ikke ind i stuen, du skal sove" går hun FULDSTÆNDIGT amok!
I aften skreg hun simpelthen sig selv i søvn i mine arme, fordi hun ikke måtte komme ind i stuen til flasken. Jeg havde taget en sutteflaske med vand ind, og den var god nok tidligere i forløbet, men ikke til sidst.
Det skal også lige siges, at min skønne, frække lille datter også her på det sidste generelt er blevet meget vred når hun ikke får det som hun vil have det, så der er vist noget trodsalder ind over.
Nå, men nu til spørgsmålene: Hvordan griber vi den søvntræning an? Dels kan vi ikke holde ud at det skal tage SÅ lang tid at putte hende om aftenen, dels skal hun jo vænnes af med natflasken, og gerne også med i det hele taget at vågne for ofte om natten, hvis muligt. Men hvordan?
Jeg bryder mig ikke om Godnat og sov godt-tanken, men føler at hun er blevet for stor og bevidst til at jeg kan bruge de råd man kan finde i The No Cry Sleep Solution, som jeg ellers har brugt flittigt tidligere. Så helt konkret: Hvad gør jeg når hun rejser sig op i sengen og brokker sig når jeg putter hende? Hvis jeg ikke tager hende op går hun amok...
Jeg bryder mig ikke om at gå fra hende når hun græder, men bliver jeg nødt til det? Altså en mild form for Godnat og sov godt? Det er en svær balance imellem ikke at ville ignorere hende når hun græder og kalder, men heller ikke at give hende for meget opmærksomhed, for hun skal jo sove....
Hvad gør vi??
Og spørgsmål nummer 2 drejer sig om hendes generelle trods.
Når hun vil have noget hun ikke må få, eller f.eks. vil op i vindueskarmen og stå og kigge ud, og vi så ikke reagerer prompte, så bliver hun så rasende. Og vi vil jo gerne rumme hendes raseri (ikke ment som at hun skal have sin vilje altid), men det kan jo heller ikke altsammen gå efter hendes pibe. Min mand mener at vi ind imellem skal ignorere hende når hun bliver vred over noget hun ikke må, men det bryder jeg mig ikke om. Er det ikke bedre at aflede hende? I hvor høj grad man man opdrage på sådan en lille størrelse?
Til sidst vil jeg lige sige at der ikke er sket noget i hendes hverdag der kan have tricket det med søvnen. Hun går i privat pasningsordning, og er blevet meget glad for og tryg ved sin passer. Der har hun gået i et par måneder nu, så det kan vel næppe være det. Hun starter i vuggestue om 2 uger, spændende!
Vi glæder os til at læse dine svar :-)
Kærlig hilsen fra Elviras mor