Svar: Natteroderi efter sygdom
22. maj 2007
Alder:
13 mdr.
Kære Stine
Øv altså, det gik jo ellers lige så godt og så sker det, som det sker i mange familie at sygdom ødelægger det hele:o(
Har I haft andre rutiner nu hvor Tobias har været syg? Har han fået lov til at sove mere i jeres seng, på sofaen i stuen eller lignende som gør at han nu ønsker dette i stedet for sin egen seng? Han er jo en kvik dreng og har han oplevet at noget var bedre end sengen, så er det klart at han søger dette...
Han er jo stadig ikke så gammel og umiddelbart synes jeg han er for lille til at komme ud af sin tremmeseng, på den anden side, så lyder det som om at han i øjeblikket virkelig har en aversion mod at skulle ligge i den seng, så måske I skulle prøve at tage madrassen ud af sengen og have madrassen på gulvet i en periode. Jeg ved godt at gulvet heller ikke er hensigtsmæssigt i længden, men lige nu handler det mere om at få gjort Tobias tryg igen og få ham til at finde roen og lysten til at sove på værelset og det kunne være ved madrassen på gulvet. Det ville også give jer mulighed for at sidde mere hos ham evt. lægge jer hos ham og berolige ham på den måde i stedet for at vandre op og ned af gulvet for det er han for tung til.
Tobias drømmer rigtig meget og han udvikler sig også rigtig meget motorisk så han har sandsynligvis en mængde uro i kroppen og derfor svært ved fysisk at finde roen. Måske kan et lunt bad om aftenen være godt eller lidt massage kunne forsøges simpelthen for at få ham ned i gear. At I kunne sidde hos ham, stryg ham hen over ryggen, ned af benene osv. så han bliver helt afslappet.
Det lyder som om at Tobias er meget ulykkelig over at I går og derfor lyder det ikke som om I skal gå fra ham som han har det lige nu. Jeg synes derfor I skal forsøge at sidde hos ham og berolige ham som ovenfor beskrevet. Når dette fungerer og giver ro så kan I begynde at overveje se-til-metoden, men lige nu lyder det ikke som om han er der. Han lyder derimod til at have rigtig meget behov for nærhed.
Man kan også sige at han har en alder nu, hvor han motorisk bevæger sig så meget omkring at han ikke automatisk sidder og nusser så meget som tidligere. Han er dog stadig så lille at han har rigtig meget behov for fysisk kontakt og derfor higer han måske ekstra meget efter dette om aftenen, for om dagen har han for travlt til det. Jeg tror derfor det er vigtigt at give ham så meget fysisk kontakt som muligt lige i øjeblikket.
Håber mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske