Svar: Hjælp til mad - 8 mdr.
23. maj 2007
Alder:
8 mdr.
Kære Maria
Din datter er 8 måneder nu og gennemsnitligt vil børn i den alder have behov for 3 amninger dagligt (morgen, eftermiddag og aften) - din datter behøver således ikke mælk om natten.
Mellem 9-10 måneders alderen nedsættes til 2 amninger dagligt og i denne alder må din datter også gerne begynde at få lidt mere komælk og komælksprodukter og derfor vil det være relevant her f.eks. at udskifte eftermiddagsamningen med en portion tykmælk eller lignende, så hendes mælkeindtag fortsat dækkes.
Nogle har det bedst med at starte dagen med en tidlig amning f.eks kl. 6, så falder man i søvn igen og morgenen starter så lidt senere f.eks. kl. 7-30-8. Andre har det bedre med at stå op uden amning fordi barnet sover til morgenstunden og det passer bedst at begynde dagen med f.eks. en portion havregrød. Så kan man så vælge at lægge amningen om formiddagen eller gemme den til sen aften, så din datter fyldes godt op til natten ligesom nu.
For at din datter ikke behøver amning om natten skal du naturligvis sikre dig at hun får nok at spise i løbet af dagen, både mad og mælk. Hun har fortsat behov for rigtig mange små måltider og det er vigtigt at hun ikke kun får mad der skal tygges, hun skal stadig også have grøntsagsmos og lignende. Det andet er stadig for svært for hende og hun bliver ganske enkelt ikke mæt nok, men brød er vigtigt at øve sig på.
En plan for dagen til et 8-9 måneders barn kunne se således ud:
Morgen 7: Bryst
Formiddag 9: ½ bolle med smør at sidde og gnaske lidt med, ½ banan eller anden frisk frugt, vand eller mælk af kop.
Puttes til formiddagslur 9.30
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød/fisk, brødhapsere med forskelligt smørbart pålæg, rester fra aftensmaden som lidt godt kogte pastaskruer, indmaden af en frikadelle og lignende, vand af kop
Puttes til middagslur 12.30-13
Eftermiddag 15.30-16: Amning og det er denne amning som stille og roligt kan udskiftes med en lille portion tykmælk eller lignende, frugtmos eller frisk frugt, ½ bolle med smør, vand af kop.
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød/fisk, udgangspunktet er familiens mad og hun må gerne få pasta, ris, sovs osv. Evt. lidt frugtmos med mælk på til dessert, vand af kop
Puttes til natten 19.30-20: Bryst
Sen aften 23: Evt. bryst, det kommer an på hvordan rutinen er i løbet af dagen.
Din datter behøver i princippet ikke mme hvis hun ammer godt hos dig. Men hvis du gerne vil give hende det, så kan hun drikke det af kop, flaske behøver du ikke give hende nu, når du ammer så burde hun være dækket ind. Hun skal naturligvis have sit jernbehov dækket, så her skal hun enten have 400ml mme eller have jerntilskud ved siden af.
For at din datter ikke skal få maden galt i halsen, så lav hapserne så små og bløde som muligt. Giv hende også vand eller mælk at drikke til, så det lettere bliver skyldet ned.
Hvis du stopper amningen helt, så vil din datter komme til at mangle mælk. Hun skal være rigtig god til så at drikke sit behov af en kop, nogle børn vil kunne i denne alder og andre vil ikke. Men da amningen tilsyneladende fungerer hos jer, så synes jeg det ville være synd at stoppe nu. De fleste børn siger selv lidt fra når de bliver omkring 10 måneder... Men natamningen altså mellem 24-06 - den behøver hun ikke.
Håber jeg kom igennem det hele og at mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske