Svar: Laktulose - 10 mdr.
23. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Tine
De mave-tarm kirurger som jeg har talt med omkring laktulose og børn har ingen bekymringer i forhold til at give det. Laktulose har ikke som andre former for afføringsmidler kan have problemer med at give barnet en 'doven tarm' eller afhængighed og børn kan få laktulose i månedsvis uden at det giver varig betydning. Derfor vægtes altid at sørge for at holde barnets tarm igang så barnet ikke begynder at holde afføringen tilbage fordi det gør ondt at komme af med:o)
Du skriver at I giver 5 ml x 2 dagligt, måske skulle I øge hende i dosis? Måske skulle I gå op til 7 ml x 2 dagligt eller forsøge med de 10ml på en gang, det hjælper også nogle gange. Prøv også at tale med jeres læge om det.
Derudover så er væskeindtaget jo af stor betydning for at afføringen er lind og I skal derfor være meget opmærksomme på at jeres lille pige ikke mangler væske. Giv hende så meget vand som muligt hver dag. Giv hende også gerne frugt, både frisk frugt og frugtgrød evt. med lidt mælk på.
Giv hende A38 (acidophilus) med frugtmos og bær i, så det smager lidt mere sødt og lækkert, bibehold havregrøden om morgenen og sørg for at give hende grøntsager både til frokost og til aften. Meget gerne godt kogt, så hun bedre kan udnytte fibrene i dem. Svesker og sveskemos er også godt.
Lad hende bevæge sig, da motion og det at blive rørt også har stor betydning for at tarmene fungerer og arbejder med føden. Hun skal svinges, kravle, cykle med benene, gå omkring osv. som hun nu er parat til:o)
Håber at mine tanker hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske