Svar: Tilberedning af MME
23. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Sandra
Ja det er lidt svært at finde ud af alt det med modermælkserstatning, tilskudsblanding, vælling osv. Men så er det jo godt at vi sundhedsplejersker har styr på det:o)
Som hovedregel siger man at det er godt ikke at skifte for meget imellem de forskellige mærker, da der godt kan være lidt forskel på sammensætningen og måden barnet optager maden på. Jeg tror dog ikke det betyder spor at du bruger Nan1 i flaske og allomin 2 i madlavningen og når du så køber nyt, så kan du jo se, hvad passer dig bedst. Du kan bruge både type 1 og 2 i madlavning.
Med hensyn til tilbredning så anbefales det at der altid bruges kogt vand i de første 4 måneder og gerne længere, da dette nedsætter risikoen for bakteriel forurening.
For at mindske infektionsrisikoen bør man altid kun fremstille 1 flaske af gangen. Denne anbefaling gælder for børn født til tiden de første 2 måneder. Til for tidligt fødte børn, børn med lav fødselsvægt og børn med medfødte immundefekter bør der kun tilberedes 1 flaske af gangen i al den tid, hvor de udelukkende ernæres med mælk på sutteflaske.
Med hensyn til opvarmning i mikrobølgeovn, så kan du godt varme vandet i flasken op i ovnen og tilsætte pulver og servere. Læs i øvrigt min artikel: "Når du giver dit barn flaske" som du finder i min artikelsamling:o)
Al modermælkserstatning i DK er jernberiget og dette gælder også vælling, som tæller med i det samlede mælkeindtag.
En plan for et barn på 7 måneder som spiser 3 måltider skemad og får flaske, vil normalt se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Grød, evt. med frugtmos, vand af kop
Puttes til formiddagslur
Frokost: Grød eller grøntsagsmos med kød/fisk, vand af kop. Evt. en brødskorpe eller lignende at sidde med i hånden.
Puttes til middagslur, evt. flaske inden
Eftermiddag: Flaske
Sen eftermiddag: Evt. flaske
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, en brødskorpe eller lignende at sidde med, vand af kop
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Flaske
De fleste børn vil i 7 måneders alderen have behov for 4 flasker dagligt ud over 3-4 måltider skemad, for at få deres mælke og væskebehov dækket. Først i 8 måneders alderen nedsættes til 3 flasker dagligt og i mellem 9-10 måneder nedsættes til 2 flasker dagligt og om eftermiddagen får barnet her i stedet en portion tykmælk eller lignende.
Det er helt normalt at børn bliver trætte, nusser ører, gnider øjne osv. når de spiser - det gælder både når de får flaske og når de ammes:o)
Håber at ovenstående gav lidt mere klarhed, rigtig meget held og lykke fortsat:o) Og tilsidst, så er det nu nok meget godt at der er forskellige typer erstatning, så barnet kan få den han synes smager allerbedst:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske