Svar: Øjenbetændelse - 3 mdr.
24. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Dorte
Spørgsmålet er om det er øjenbetændelse lille Daniel har eller om det er en tilstoppet tårekanal.
Mange nyfødte børn har en tilstoppet tårekanal. Barnet ser ud som om at det har søvnklatter i øjenkrogen hele tiden eller at øjnene konstant virker fugtige.
Tårekanalen er en tynd kanal, som løber fra den inderste øjenkrog til næsen. Det er bl.a. den, der får os til at snøfte, når vi græder.
Tårer er 'øjnenes sprinkleranlæg'. Tårerne løber i en konstant strøm fra øverste, yderste øjenkrog ned og renser øjnene. Øjenvipperne er en slags 'vinduesviskere', og tårekanalen er 'afløbet'.
Når tårekanalen er tilstoppet eller fungerer dårligt, vil der opstå søvnklatter eller fugtige øjne. Tårekanalen udvikler sig selv i løbet af det første år, og 99% af alle børn kurerer sig selv.
Tilstanden med en stoppet tårekanal kan svinge meget. I nogle perioder kan søvnklatterne være næsten helt væk i andre perioder er det værre end nogen sinde.
Det er bedst at vaske øjnene med almindeligt vand fra hanen på et stykke vat. Hvis man skal tørre meget ofte, vaskes øjet med let saltvand, og huden omkring plejes med creme.
Saltvandsopløsningen skal være 0,9%. Det svarer til tårevæsken i øjet og kan købes på apoteket. Er der tale om en tilstoppet tårekanal er øjet ikke rødt og irriteret, som det vil være hvis der er tale om øjenbetændelse.
Er tårekanalen fortsat tilstoppet efter et års alderen, vil man gå ind og vurdere om man skal gøre noget aktivt ved dette. Det er en lægelig vurdering.
Lidt let massage under øjet, fra øjenkrogen og ud, kan nogle gange hjælpe.
Hvis din dreng har pus i øjet og øjet også er rødt og irriteret, så lyder det øjenbetændelse og det skal behandles. Det smitter meget, så det er rigtigt vigtigt at være opmærksomme på håndhygiejne da I ellers alle kan risikere at få øjenbetændelse.
Hvis der er store gule klatter i øjnene så kan lægen pode fra øjet og finde ud af hvad der er for bakterier. Man kan få to midler mod øjenbetændelse. Det ene er fucitalmic, som er en salve, det andet er kloramfenikol som er dråber. Begge dele er på recept og fås via egen læge.
Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske