Brev:
Dagpleje - 18 mdr.
24. maj 2007
Alder:
18 mdr.
Dagpleje - 18 mdr.
Hej Helen
Jeg har en datter på snart 18 mdr. Hun har altid krævet meget nærhed og tryghed, og hun er meget i favn og sover i vores seng (her kommer hun ind ud på natten). Samtidig har hun en enorm selvtillid, når jeg er der, stormer derudaf og undersøger på alle måder sin omverden. Hun elsker at være med, der hvor der sker noget, hvis hun bare selv får lov til at styre, hvor hun skal hen og hvad hun skal.
Hun har et eksplosivt temperament, når det kommer til, at vi vil bestemme. F.eks græder hun HVER gang hun spændes fast i bilen og ofte når hun bliver sat i sin barnevogn - f.eks når vi er ude at handle. Hun græder over hegnet i haven, for så kan hun ikke komme hen, hvor hun selv vil. Hun er allerbedst tilpas, når hun har rum om sig og har mulighed for på egen vis at undersøge og udforske (ved fjorden, i gågaden, i skoven).
Hun har meget let til tårer, og samtidig er hun et meget mildt og smilende barn. Dvs hun er til ekstremerne - sort/hvid. Hun er motorisk meget udviklet og var det tidligt, og intellektuelt har hun også været godt med. Hun forstår det meste, vi siger til hende, svarer relevant ja og nej, kan få ord, men taler ellers ikke forståeligt.
Mit problem er dagpleje og pasning. Nu har hun været 7 mdr. i sin dagpleje, men hun er stadig ikke fuldt ud tryg ved det. Jeg kan tydeligt mærke på hende at det tager på hende at være afsted samt forberede sig på at skulle afsted. Hun kan græde, når hun mandag morgen ser dpbarnevognen kørt i stilling. Hun er meget udkørt og har ikke stort overskud, når hun kommer hjem. Vil helst sidde at se en film.
I dagplejen sover hun stadig op til 1 times formiddagslur (hun afleveres kl. 8), hvorefter hun er fuldstændig mør kl. 12 igen. Så jeg tror, hun vælger at sove for ikke at skulle konfronteres med situationen. Herhjemme har hun en helt anden energi, og familien siger "kører hun dog aldrig træt". Hun kan godt slappe af og lege i dp, men kan pludselig overmandes af manglende energi og pylren. Jeg tror, hun bruger meget energi på at savne mig. Hun glemmer mig ikke, selvom jeg ikke er der.
Hvad gør jeg? Kan jeg gøre det lettere for hende på nogen måde, eller skal jeg sige mit job op og blive hjemmegående. Det tærer, at have et barn der mistrives, og er i fremmede hænder så meget af dagen, når hun ikke er glad ved det.
Det skal lige siges, at hun endnu ikke har sovet igennem. Hun vågner mange gange i løbet af aftenen, og først når hun kommer ind til os, falder der ro på hende. Hun er heller ikke for god til at spise. Leger mest med maden. Efter nogle få bider, stopper hun med at spise og leger så. Jeg kan made hende, hvis hun er afledt af en film, for så åbner hun automatisk munden. Ellers kniber hun sammen, og siger meget hurtigt fra.
Ja, jeg fik skrevet en masse, og det blev lidt rodet, men jeg synes, det er HÅRDT. Hun er mest tryg ved mig, så jeg er bare på hele tiden. Selv nu hvor hun har en periode, hvor hun er farsyg, så skal jeg være der. Far er ikke nok. Han kan heller ikke passe hende, uden at hun er ulykkelig. Det har så også altid været mig, der har stået med alt omkring hende, da han har haft en efterfødselsdepression. Familien har ikke magtet at passe hende, da hun er så ekstrem og bliver så ulykkelig.
Har du nogle gode råd eller lidt vejledning jeg kan bruge? Er det en vuggestue hun skal prøve? Hun er godt tilpas, når de er i fælles legestue en gang om ugen. Men når de mødes nogle dpmødre for at lege hjemme hos hinanden, så kan den lille ikke helt tackle situationen, og sidder i sin barnevogn. Først når de er gået hjem får hun energi og leger. Så måske er en vs for kaotisk????? Pyha det er svært.....
De varmeste hilsner Lotte A.