Svar: Sky overfor andre og mad
24. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Dorthe
Jeg er ked af at høre at en sundhedsplejekollega har givet dig indtryk af og skabt usikkerhed omkring hvorvidt du har skadet din datter ved ikke at gå mere ud, for naturligvis har du ikke det! I er jo ikke eneboere og du har jo f.eks. være i åbenthus med hende, I besøger familie osv. og jeg går ud fra at du en gang imellem også har hende med ude at handle.
Jeg synes du skal tage det helt roligt og naturligvis have opmærksomhed omkring at din datter nu har en alder, hvor hun skal ud og opleve verden og have indtryk på en ny måde, men det er også først rigtig nu, hvor hun begynder at kunne sidde.
Gør det til en vane at køre en tur med hende i barnevognen dagligt, hvor hun får lov til at sidde op, kigge ud på verden omkring sig, snak med hende om hvad I møder på jeres vej, en bus, en hund der siger vov osv. så I sammen går og pludrer og oplever. Det at du er der som den trygge base gør hende mere rolig, hun spejler sig i dig og når hun oplever dig tryg, så vil hun naturligt også selv blive mere tryg.
Din datter er i begyndende separationsfase - den strækker sig normalt imellem 7-10 måneders alderen og da hun generelt er en meget opmærksom og tryghedssøgende lille pige, så er der intet usædvanligt i at hun reagerer på at komme ned til sundhedsplejen, som hun sikkert ikke kender og få hevet tøjet af, det er sikkert også lidt koldt... så et eller andet sted, så er det vel også et sundhedstegn at hun reagerer og ikke bare finder sig i alt:o)
Med hensyn til start i institution så sker der altså rigtig meget de næste 2-3 måneder, så lad være med at tage sorgerne på forskud. Tal med pædagogerne om at din datter er meget tryghedssøgende og ikke er blevet passet før, at det vil være en god idé om I kunne finde en fast person i institutionen som er der den første tid, hvor din datter bliver kørt ind, som vinker farvel med fast ritual osv. - genkendelighed giver tryghed og det vil være rart for din datter:o)
Med hensyn til mad og måltider så er det helt alderssvarende med 3 måltider dagligt. Nogle børn vil kunne spise 4 måltider når de er omkring 7 måneder men mange trives rigtig fint med de 3. Du kan evt. give lidt frugt eller frugtmos som det 4 måltid f.eks. om eftermiddagen.
Det gør ikke noget at din datter ikke spiser så meget om aftenen, hvis bare du sikrer dig at hun så spiser i løbet af dagen og her tilbydes variation. Det betyder ikke så meget hvor store mængder hun spiser, heller lidt og tit end store og få portioner.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Flaske
Formiddag: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød eller lignende, evt. med lidt frugtmos, vand af kop
Formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, brødskorpe eller lignende at sidde med i hånden, vand af kop
Evt en flaske at sove på inden middagslur
Eftermiddag: Flaske, frugtmos eller frisk frugt. Hun må få al slags frugt og bær og du må gerne give hende hindbær, jordbær, pære, melon, kiwi, appelsin, blomme, fersken, nektariner osv. Frugtmos kan gives med lidt mælk på som en gammeldagsfrugtgrød
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, stille og roligt få mere og mere af jeres mad, kød/fisk, ris, sovs osv. Sidde med en brødskorpe, et lille blomkåls- eller broccolihoved, et stykke agurk, en kartoffelbåd eller lignende. Vand af kop.
Puttes til natten med en flaske
Sen aften: Flaske
I skal naturligvis altid have hende under opsyn, når hun sidder med noget, men det er okay at give hende noget i hænderne som hun kan gnave lidt i. Så prøv med forskelligt brød, endten endeskorpen af et franskbrød eller du kan købe et gammeldags mørkt rugbrød uden kerner som du selv kan skære. Skær det i bjælker som du kan riste i ovnen og så kan hun sidde med sådan en bjælke. Du kan også give hende en tvebak, skorpe eller lignende.
Og så forskellig frugt, igen skal du være opmærksom på at vælge de blødere og modne frugttyper som ikke så let sætter sig fast i halsen. Æble er f.eks. meget hård, hvis hun får knækket et stykke af, hvor appelsin kan være dejligt at sidde og sutte på.
Håber at ovenstående hjælper dig lidt videre. Rigtig meget held og lykke og rigtig god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske