Svar: Ønsker ammestop
24. maj 2007
Alder:
12 mdr.
Kære Rikke
Med den alder din datter har og så meget som hun fortsat ammes så tror jeg ikke du skal regne med at hun selv siger fra. Det er således dig der skal beslutte at det nu er forbi. Det er naturligvis altid lettest at stoppe amning, hvis både mor og barn er parate til det, men da du venter dig igen og giver udtryk for at du har brug for en pause i amningen, så synes jeg du skal sætte en dato for at nu er det slut. Måske er det netop i disse dage, hvor far har fri, at I skal gøre det, så han også er der til at aflede og tage over.
Din datter vil naturligvis brokke sig og det er helt okay, det har hun ret til. Hun er dog så gammel nu at hun sagtens kan klare sig uden brystet og i stedet må hun så have en substitut. Det kan være en sut, en sutteklud (måske en af mors aflagte bluser som dufter lidt af dig), en sovebamse eller hvad du nu fornemmer kunne være trygt og rart for hende som substitut for brystet.
Jeg tror ikke det er en løsning at bibeholde aftenamningen. Du kan forsøge, men jeg tror umiddelbart at din datter bliver forvirret af at hun kan få lov der og ikke i løbet af dagen. Hun kender jo ikke klokken og vil derfor blive frygtelig frustreret.
Din datter kender sandsynligvis godt til begrebet "slut". Når bogen er læst færdig, klappes den sammen - slut! Når juicekartonen er tom - slut! osv. Hvis du bruger dette i dagligdagen så før det over til brystet - når hun beder om bryst, så sige nej, det er slut! Og det er vigtigt at du så holder fast i din beslutning og ikke giver efter.
Det kan godt være nødvendigt at du malker ud, du kan evt. håndudmalke når du står under bruseren. Det er vigtigt at du får brystet tømt, da du fortsat ammer en del. Så hvis du oplever brystspænding, brystet bliver ømt og varm, evt. rødme så er det tegn på brystbetændelse og brystet skal tømmes.
Giv din datter noget andet at få i munden. Det kan være en kop mælk i stedet, evt. lun mælk. Det kan være et stykke agurk, en banan eller andet som hun vil acceptere at få i stedet for brystet. Lad far tage hende med ud, gå med hende, så hun kommer helt væk fra dig og brystet og får andet at tænke på.
Det bliver lidt hårdt, men det kan sagtens lade sig gøre og hvis I hjælpes ad så går det helt fint.
Med hensyn til ørerne og flyvning så behøver man ikke vække barnet for at give dem mælk. Som regel udligner det sig af sig selv og hvis barnet vågner og har trykken for ørerne og græder, så kan man udligne ved at give dem noget at drikke og sutte på der. På jeres rejse til august kan du evt. give din datter lidt at drikke med et sugerør - det vil hun sikkert synes er sjovt:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele og rigtig god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske