Brev:
Mad til stor dreng
24. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Mad til stor dreng
Hej Helen
Jeg leder lidt efter en slags madplan for vores søn på 6 mdr. Han vejer 9,3 kg og er 71 cm. Så han er stor af sin alder. Vi vil prøve at lægge flere grød/mos måltider ind i løbet af dagen men synes det er svært. Han har en MEGET sund appetit og vi har endnu ikke oplevet at han har afvist noget mad (men det er jo også dejligt).
Vores dag ser nogenlunde således ud:
Vågner kl. 05.30-06.00. Vi leger lidt og han får så flaske (200 ml nan 2) ved kl. 07.30-08.00. Blir så puttet til formiddagslur ved kl. 08.30 alt efter hvornår han vågner om morgenen. Om formiddagen sover han ca. 1-1½ time som regel. Efter formiddagslur (ca. kl. 11) giver jeg ham så grød ca. 1 dl (købegrød hvor vi nu vil gå over til fuldkornsgrød). Blir så puttet over middag igen, men her på det sidste er han begyndt at vågne meget tidligt, måske efter en halv time.
Ved 15 tiden får han så igen mme 200 ml. Får så en lille eftermiddagslur ved kl. 16.30 og ved kl. 17.30-18.00 får han så grøntsagsmos hvor vi nu vil prøve at putte lidt kød i. Ved kl. 20 får han så vælling 200 ml og så er det godnat. Han sover igennem til næste morgen.
Jeg har så tænkt på at give ham havregrød el. øllebrød om morgenen i stedet for flaske. Men bliver det for meget for ham og hvor meget skal/må han i det hele taget have i denne alder? Skal jeg "skippe" hans eftermiddags flaske kl. 15 og i stedet give ham frugt? Er lidt bange for at overfodre ham for han elsker mad og har selv svært ved at sige stop....
Han er ikke den meste aktive dreng og triller ikke rundt endnu men det kan vel nå at komme? Han hader at ligge på maven men vi øver med ham hver dag og prøver også at trille ham rundt fra ryg til mave og omvendt, men han viser endnu ikke tegn på at han gerne vil. Dog kan han sidde selv på gulvet uden at falde til side eller bagud. Han sidder dog ikke selv meget da det jo ikke er så godt for ham endnu?
Det skal siges at han de første 3½ mdr skreg næsten uafbrugt hvorfor han ofte har været på vores arme på det tidspunkt. Kan det ha' forsinket hans udvikling? Eller er det helt normalt at et barn på denne alder ikke triller? Han kan sommetider vende sig fra ryg om på siden. Min sundhedsplejerske gør det nemlig til et problem synes jeg, hvilket jeg som mor selvfølgelig bliver bekymret over.
På forhånd tak for dine svar!
Med venlig hilsen
1. gangs mor