Svar: Mad til stor dreng
24. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære 1. gangs mor
Det lyder som om du har en rigtig dejlig dreng, som har en sund appetit og en rigtig fin regulation, når det handler om mad og søvn. Nyd du at han sover igennem - det vil mange misunde dig:o)
Der er forskel på børn og nogle børn er større end andre. Du har en stor og dejlig dreng og hvorvidt han er stor fordi han ikke bevæger sig så meget eller om han ikke bevæger sig så meget fordi han er stor, - det er jo svært at sige. Det lyder dog fornuftigt at du/I triller med ham og er opmærksomme på hvor meget han sidder, at han skal ligge på maven hver dag osv.
I kan overveje om I skal give ham en babygynge - altså en af dem, hvor man sidde i og gynger frem og tilbage. Det at blive gynget stimulerer balancecenteret og kan være med til at fremme den motoriske udvikling. Igen er det dog begrænset hvor meget han må sidde i den med den alder han har og det er på gulvet at I skal lægge jeres kræfter:o)
De fleste børn vil i 6 måneders alderen spise 2-3 måltider skemad og fortsat få en del mælk. De seneste beregninger jeg har set hedder ca 800ml mælk i døgnet - nogen naturligvis lidt mere, andre lidt mindre.
For at få plads til både mælk og mad, så tænker jeg at I skal forsøge at holde lidt mere gang i jeres dreng om morgenen. Han har sovet en rigtig god nattesøvn og burde derfor godt kunne holde sig vågen lidt, så der inden formiddagslur blev tid til både flaske og grød.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 6: Flaske
Formiddag 9: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, evt med lidt frugtmos, vand af kop
Evt. flaske og puttes til formiddagslur ca 9.30, sover her 1-1½ time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos med kød/fisk, evt. en brødskorpe eller lignende at sidde med i hånden, vand af kop
Puttes til middagslur med flaske ca kl. 13 og må her gerne sove et par timer, hvis han kan
Eftermiddag 15-16: Flaske
Aften 18: Grøntsagsmos med kød/fisk og begynder mere og mere at få mad der tager udgangspunkt i det I spiser. Må igen gerne få en brødskorpe, en gulerod, et stykke agurk eller lignende at sidde med, vand af kop. Evt. lidt frugtmos til dessert.
Puttes til natten med vælling kl. ca 20
Med hensyn til at sidde, så læg mærke til hvordan jeres drengs ryg ser ud. Hvis han er rank i ryggen, så er det fint han sidder, men hvis og når han begynder at falde sammen, runde i ryggen, falde til siden eller forover (også når han sidder i høj stol) så er han træt i rygmuskulaturen og så skal han ned at ligge på gulvet igen.
Når han ligger på maven, så skal han gerne løfte sig helt op i strakt arm, altså ikke længere ligge på albuerne, han skal være i stand til at løfte sig højt og svaje i ryggen. Hjælp ham med at holde armene under sig, læg evt. en pude under hans brystkasse, hvis han har svært ved det.
Du skriver at din sundhedsplejerske gør det til et problem og du bliver bekymret. Det kan jeg godt forstå. Nu ved jeg jo ikke hvad din sundhedsplejerske har sagt til dig, men det er jo sådan at når vi besøger familierne så siger vi naturligvis alt det som er godt, men det er også vores opgave at fortælle jer forældre, hvis der er noget I skal arbejde videre med, at I skal støtte jeres barns videre udvikling ved at gøre dit og dat. Jeg kan jo ikke se din dreng og derfor er det også svært for mig at vurdere hvordan han er i forhold til gennemsnittet. Det lyder dog som om han umiddelbart er en stærk lille fyr og også som om I er meget opmærksomme på at stimulere ham, så det skal nok komme.
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske