Svar: Prutter meget og har mavekneb
24. maj 2007
Alder:
3 mdr.
Kære Marlene
Din datter er nu 3 måneder gammel og der sker i øjeblikket sandsynligvis en ændring i hendes tarmsystem fordi kroppen stille og roligt gør sig klar til at kunne nedbryde anden mad. Dette er noget som sker hen over tid, men det er ikke usædvanligt at forældre oplever at børnene i 2-4 måneders alderen ændrer afføringsmønster, afføringen skifter konsistens, farve osv. og så prutter børnene også mere. Det lyder således ikke usædvanligt det du fortæller, men helt okay i forhold til din datters alder.
Du skal naturligvis være opmærksom på at hun ikke holder for mange pauser undervejs i spisningen, hvis hun er begyndt at interessere sig så meget for verden omkring sig at hun har svært ved at holde koncentrationen, slipper, tager fat igen osv. så maden ofte afbrydes, så spiller dette også ind. Det er vigtigt at hun spiser i en stabil og rolig rytme.
Du skal naturligvis også sikre dig at hun ikke sluger luft undervejs og at flaskesutten hele tiden er fyldt med mælk.
Med hensyn til opvågning efter en time, så skyldes dette sandsynligvis at jeres lille pige her skifter søvnfase. Det vil derfor være godt, hvis I kan være parate når hun viser tegn til at ville vågne og så lige vugger hende lidt, hjælper med at skifte stilling, kærtegner, giver sut eller et eller andet - hvad I nu kan finde ud af kan hjælpe hende videre i søvnen. Hvis hun først når at vågne op, så kan det være svært at få hende til at sove videre, men nogle gange kan det godt lade sig gøre, hvis man holder sig parat.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske