Svar: Mælk om natten? - 9 mdr.
24. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Mor K
Det er både flot og dejligt at Jens sover så godt om natten og at han nogle gange vågner og kræver en flaske kl. 02 er sikkert reelt nok - han er tørstig. Har I prøvet med vand på det tidspunkt? Hvis det kun er mælk han vil have, så tænker jeg at det ikke gør så meget. Jeg kan godt se problematikken med at han ikke skal drikke mælk om natten, men han bliver jo også ældre og det er ikke usædvanligt at børn vågner op og er tørstige om natten og her skal de naturligvis have noget at drikke. Det gør børn i børnehavealderen også.
Så på den måde kan man jo diskutere om det er en dårlig vane eller et reelt behov for væske... Jeg tænker at han ret hurtigt vil kunne drikke vand af en kop, hvis han vågner og er tørstig og jeg synes ikke der er nogen grund til at gøre det til en kamp. I skal naturligvis fortsætte med sutten så han sover videre med den de dage, hvor han ikke behøver væske, men er han tørstig skal han have noget at drikke.
Derudover skal I naturligvis sikre jer at han får sit væskebehov dækket i løbet af dagen. Du skriver selv at han nogle aftener ikke har ville drikke sin aftenflaske og så er han naturligvis tørstig om natten. Hvis han er ved at være lidt træt af flasken generelt, så kunne I overveje om I skulle servere en portion frugtgrød med mælk på som dessert efter aftensmåltidet.
Hvis han helt dropper aftenflasken og I gerne vil undgå at han vågner og beder om flasken kl. 02, så kunne I også overveje om I skulle give ham en flaske kl. 23 inden I selv går i seng. Ikke at I skal komme ind i denne vane nu, men jeg tænker at de dage hvor I næsten ved at han vil komme til at mangle, så kan det være en måde at sikre et indtag og samtidig sikre at I får lidt sammenhængende søvn.
Rigtig meget held og lykke fortsat:o) God pinse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske