Brev:
Adskillelsesangst eller ?
24. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Adskillelsesangst eller ?
Hej Helen
Du har hjulpet os før og nu skriver jeg til dig igen i frustration.
Oskar er inde i en periode, hvor det kun er mor og far som dur. Ingen andre kan holde ham uden at han bryder ud i gråd og når andre nærmer sig ham og f.eks kigger på ham eller nusser ham på kinden vender han hovedet væk - Selv ikke mormor, som tit har passet ham siden han blev født, kan holde ham.
Forleden dag var jeg ved tandlægen. Jeg var væk i ca 1 time og han græd uafbrudt indtil 10 min før jeg kom, hvor han faldt i søvn af udmattelse (mormor passede ham).
Idag var vi i mødregruppe og Oskar kunne ikke en gang ligge på gulvet og lege med/ved siden af de andre børn. Han begyndte at græde, indtil jeg gik hen til ham og stod ved siden af eller også krøb han grædende hen til mig. De 5 andre jævnaldrende børn i mødregruppen har intet af det og bliver ked af eller bange for at jeg/vi har gjort ham for afhængig af os.
Når vi er alene herhjemme, kan han sagtens lege selv, han græder dog ofte hvis vi forlader rummet. Sørger dog for at fortælle at jeg f.eks. lige henter en hagesmæk og så har jeg indtryk af at det forstår han godt.
Jeg ved at det er en fase, men jeg synes det er lidt ekstremt og bliver både frustreret og ked af at han er så "afhængig" af os og føler det også lidt klaustrofobisk.
Er det helt normalt? Tror jeg har brug for at høre, at det virkelig bare er en fase og Oskar derved ikke er et asocialt og menneskesky barn :-)
Mange hilsner Marianne