Brev:
Madplan - dreng 6 mdr.
24. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Madplan - dreng 6 mdr.
Hej Helen
Vores dreng er nu netop 6 mdr., og jeg er lidt i tvivl om, hvordan vi kommer videre med hans madplan.
Fra han var 4 mdr. startede vi stille og roligt med en flaske vælling om dagen. I dag får han frokost som består af risgrød eller hirsegrød med frugtmos (pærer, æble, banan, jordbær) og aftensmad som består af grøntsagsmos og frugtmos til dessert.
Han er ikke særlig glad for grøntsagsmos og spiser kun kartoffel og gulerodsmos og kun hvis det er lavet på modermælk. Hvordan kommer vi videre?
Jeg laver grød på mme – hvor længe skal jeg blive ved med det? (Vores dreng er en stor dreng – han blev født 3770g og 51cm men er nu ca. 8600g og 72cm.)
Efter hvert måltid bliver han tilbudt mælk hos mig. Han spiser dog efterhånden så godt, at han ikke rigtig er interesseret i en ammetår efter måltiderne. Vi prøver at give ham vand af kop til de to daglige måltider, men det meste kommer ud igen.
Hvordan kan jeg være sikker på, at han får nok væske? Jeg synes ikke, bleerne er så tunge i løbet af dagen længere, og han er også begyndt at få hård mave. Vores børnelæge hernede siger, at vi skal give ham te (kamillete eller en blanding af urtete), men det gider han heller ikke rigtigt. Kan du give os et råd??
Jeg ammer ca. hver 2. - 3. time – også om natten. Jeg har prøvet at amme ham lidt oftere i løbet af dagen. For der første for at give ham mulighed for lidt ekstra væske (vi har jo også allerede varm sommer her) og for det andet for ligesom at fylde ham godt op til natten, men det er rigtigt svært. Han er så interesseret i alt, hvad der foregår omkring ham – også selv om der ikke foregår noget :o) En skygge på væggen, en syning på sofahynden, min trøje, mit kraveben – ja jeg kunne blive ved.
Jeg har prøvet at sætte mig det samme sted, hver gang han skal spise, så der ikke er noget nyt at se på – ingen musik, TV eller andre mennesker, men ingenting hjælper. Han har aldrig ligget helt stille og spist, men nu kører det hele på ham, og han kan ikke rigtig koncentrere sig om amningen. Når han så spiser om natten, virker han meget sulten og vågner hver 2. til 3. time for at spise og tømmer ret hurtigt begge bryster. Hvad gør jeg?
Så lige et sidste spørgsmål. Her giver man ikke børn jerntilskud eller d-vitamindråber som jeg kan læse, at man gør i Danmark. Jeg spiser et jern og kalcium tilskud og skal fortsætte med det, så længe jeg ammer. Er det ok?
Tak for en god brevkasse – specielt for os i udlandet :o)