Svar: Hovedpude - 10 mdr.
25. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Tine
Du har fuldstændig ret i at din datter ikke er så udspekuleret at hun kan tænke "Jeg spiser ikke så mange kartofler, for jeg vil hellere ha' flasken om 1½ time!" - sådan tænker hun slet ikke. Men det er fint at hun faktisk har så god en regulering at hun godt kan fornemme hvor når hun egentlig har behov for flasken eller ej og det synes jeg I skal glæde jer over. De dage hvor hun ikke har spist så meget, drikker hun så mere og de dage, hvor hun har spist en stor portion mad, drikker hun mindre.
Jeg synes det er meget positivt at hun selv er i stand til at regulere som du beskriver, hun er jo stadig ikke så gammel:o)
Det er meget normalt at børn i 8-9 måneders alderen ikke vokser så meget, som regel begynder børn i denne alder at kravle mere rundt og deres energiforbrug er derfor et helt andet end tidligere. Samtidig begynder de også at undersøge maden på forskellig måde og det betyder at der nogle gange ryger en del forbi munden:o) Det er helt okay. Du skal se på hvordan hun trives og så skal du naturligvis sikre dig at hun fortsat får den mængde fedtstof hun har behov for og give hende de lidt fede fisk f.eks.
Med hensyn til hovedpude, så vil de fleste børn selv sige til når de gerne vil have en hovedpude. Som regel er det ikke før i 2 måske 3 års alderen og jeg synes ikke du automatisk skal give din datter en hovedpude før denne alder. Hvis du mener at hun vil have gavn af en pude, så bør den model du vælger fortsat være en meget flad model. Selvom barnet har nået en alder hvor det synes det er rart med lidt støtte for nakken, skal puden stadig være for børn.
Rigtig meget held og lykke og rigtig god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske