Brev:
Mad og Amning - 9 mdr.
25. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Mad og Amning - 9 mdr.
Kære Helen,
Tak for dine altid gode svar.
Min søn er nu 9 mdr. og overgangsperioden er jo faktisk slut nu og han skal spise det samme som os... Han havde jo en noget turbulent start med skemad, fordi han hele tiden blev slået ud af kurs pga af forkølelse, hoste og tænder, hvilket gjorde at han mistede appetiten og vi måtte starte lidt forfra hver gang han blev frisk igen. Nu er han helt frisk og har spist rigtig godt uden afbrydelser i 1½ mdr. Jeg ammer stadig, men jeg synes det er svært hvor meget han egentlig skal have.
Hvilke amninger skal væk og er man så sikker på at han får sit mælkebehov dækket? Han drikker både vand og mælk af kop, men ikke de store mængder.
Han har stået lidt stille med sin vægt, men vejer nu 9,1 (1 mdr siden) og er 75 cm.
Hans dag ser sådan ud:
kl 7 Havregrød m frugtmos og mælk af kop
Kl 9 En kvart bolle m smør (kommer an på hvornår han har fået sin havregrød - tit springer vi bollen over) og ammes (3 min)
Sover
KL 12-12.30 Rugbrødshapser (ca et halvt sønderjydsk rugbrød) m pålæg, en halv avokado og lidt grønsagsmos eller små bidder af broccoli, gulerød e.l Han spiser dog ikke så mange hapser af grønt som hvis han får det som grønsagsmos m klumper... og vand af kop
Kl 14 ostehaps og ammes nogengange - 3 min (måske denne amning skal helt væk?)
kl 15 Frugtmos på glas eller banan eller anden frugt
Sover
kl. 16.30 lidt frugt eller lidt bolle (det bliver dog ikke til meget)
kl. 18.30 Spagetti m sovs eller kartoffelmos og grønsager og lidt kød. Han spiser mest hvis det hele er blandet sammen - prøver dog at vænne ham af med det) Jeg hakker det lidt med en gaffel - han virker ikke helt klar til små bidder. Eller måske er det mig der ikke er helt klar??? Han spiser jo mere, når han ikke skal arbejde så meget.... men det er jo bare en bjørnetjeneste. Derudover en halv avokado og måske lidt frugtmos. Vand af kop.
kl. 19.30 Ammes (10 min) og puttes til natten
kl. 23 Er blevet ammet indtil nu, men har de sidste par dage givet ham vælling af flaske istedet (ca 80-100 ml), for han vågnede nemli en hel del gange om natten. Amninger om natten stoppede fuldstændig for 2 mdr siden, men han vågner stadig.
Efter vi er begyndt at give ham vælling vågner han stadig ca 2-3 gange i løbet af natten, men falder i søvn lige med det samme igen, når han får sutten eller bliver lagt om på ryggen igen. Før vælling kunne han godt være lidt svær at få til at falde i søvn igen, men bryst får han aldrig om natten.
Håber det er til at finde ud af. Mine spørgsmål er derfor:
Hvor mange gange skal han ammes i døgnet? Han skal jo stadig have en del mælk.
Er det dumt med vælling kl 23? Og indgår vælling i hans samlede mælkeregnskab?
Hvor meget sødmælk må han egentlig få?
Jeg skal starte på arbejde om 1 mdr (i skiftende vagter) og jeg overvejer derfor nu om jeg skal vænne ham af med bryst nu (i en alder af 9 mdr) - spørgsmålet er så om han skal have flaske (i så fald hvor tit?) eller skal han drikke alt af kop (skal dette være mme eller bare alm mælk?)
Nu hvor han var en noget sen starter med at komme rigtig godt igang med skemad, vil han så også være lidt sen med at komme igang med at spise vores mad - altså mad som ikke er hakket/blendet, men i små bidder?
Han får til hvert måltid selv nogen hapser, så han kan lære at spise selv, men det går ikke så godt. Han vil hellere lege med det.
På forhånd mange tak for dit svar.
Kærlig hilsen
Førstegangsmor