Svar: Mad og Amning - 9 mdr.
25. maj 2007
Alder:
9 mdr.
Kære Førstegangsmor
Det vil være passende med 2 amninger dagligt i forhold til din drengs alder nu og i stedet for amningen om eftermiddagen (kl.14) vil jeg foreslå dig at give ham en portion tykmælk med lidt frugtmos, rugbrødsdrys eller lignende, så han på denne måde også får lidt mælk/kalk.
Med hensyn til jeres plan for dagen og maden du giver ham så ser det rigtig fint ud og det er helt okay at du fortsat moser hans mad lidt, så du er sikker på at han bliver godt nok mæt. Det vigtige er bare at du ved siden af giver ham mad i stykker så han fortsat kan øve sig med dette. Du skal således give ham begge dele.
Man kan ikke sige at fordi man var en langsom starter med skemaden så er man det også med overgangsmaden/den fastere mad. Det er vidt forskelligt. Men det gør jo ikke noget, det der er vigtigt er jo at din dreng er glad for maden og spiser og det gør han jo. Så fortsæt du som nu med at give ham både moset mad og mad i stykker og giv ham det I også spiser, så kommer det stille og roligt. Børn som er blevet ammet som din dreng plejer at have en god kæbemuskulatur og være ret gode til at tygge faktisk:o)
Da din dreng får vælling kl. 23 (og det er helt okay, så I får sovet bare lidt om natten) så er han allerede vandt til at få flaske. Hvis du således ønsker at stoppe amning, så synes jeg det vil være oplagt at give ham flaske i stedet for. Så ved du også præcist hvor meget han får og vælling tæller med i regnskabet. Hvis han får mindst 400ml så er du sikker på at hans jernbehov er dækket, men det er ikke sikkert han kan nå helt op på det og så må du fortsætte med jerntilskud i fuld dosis.
Du kan i givet fald overveje om du så skal droppe amningerne helt i løbet af dagen og så give flaske til natten og til kl. 23 for at se om jeres dreng så sover lidt bedre. Den sidste flaske du fjerner skal være den han får kl. 20, når han skal puttes og det vil som regel være omkring 1 års alderen.
Fra 9 måneders alderen må sødmælk og sødmælksprodukter (som f.eks. tykmælk, A38, yoghurt naturel og lignende) gerne udgøre en større del. Jeg synes dog ikke at komælk skal udskifte hverken modermælk eller modermælkserstatning før barnet er et år. Det vil således være godt at din dreng får din mælk eller mme fortsat.
Håber jeg kom igennem det hele, ellers må du spørge igen. Fortsat held og lykke og god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske