Svar: Vælling og komplikationer efter læsion ved fødsel
25. maj 2007
Alder:
4 mdr.
Kære Dorte
Det er dejligt at vælling har haft god positiv effekt og det er rigtig fint at du laver det selv på vand og din egen mælk. Du kan dog sagtens lave det udelukkende på modermælk, så skal du bare udskifte mængden af vand med mængden af modermælk.
Man kan dog sige at det at koge vand med stivelse (mel/flager) og først efterfølgende tilsætte modermælk burde man tro forbedrede indholdet af modermælkens indholdsstoffer. Forstået på den måde at hvis man koger modermælk og stivelse for længe så må nogle af næringsstofferne gå tabt... bare en tanke, som jeg ikke ved om passer.
Du må gerne give din dreng mere end 60ml - du må give ham det han kan drikke. Hvis han kan drikke 100 så giv ham det og også gerne mere, op til 200ml er faktisk okay.
Med hensyn til ekstra væv der sidder som "små vindruer", så er billedet med vindruer meget almindeligt brugt i 'lægekredse'. Det giver jo en meget god idé om hvordan det kan se ud. Lidt ligesom man altid siger at alveolerne i bronkierne ligner små blomkålshoveder... sådan er der så meget :o)
Hvad der lige præcis har været tale om hos dig ved jeg desværre ikke, men måske nogen af dem, der læser med her på siden har prøvet det selv og vil give deres besyv med. I givet fald skal jeg nok give dig besked:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o) Og rigtig god pinse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske