Svar: Yoghurt - 10 mdr.
25. maj 2007
Alder:
10 mdr.
Kære Tine
Jeg ved ikke hvor mange undersøgelser der er lavet omkring virkningen af acidophilusbakterier, men generelt så er disse meget gode til at holde tarmfloraen i orden. Igen drejer det sig om at man generelt skal spise varieret for at holde mave i orden og sikre at man hverken for forstoppelse eller diarré. Alt for meget sødmælk siger man f.eks. godt kan virke forstoppende, men for mange børn virker mælk og mælkeprodukter et eller andet sted også lidt neutraliserende for maven. I må forsøge jer lidt frem.
I kan godt vælge A38, tykmælk, cultura eller yoghurt naturel. Det I skal være sikre på er at det er lavet på sødmælk og dermed har en fedtprocent på 3,5. De meget protein holdige produkter som ymer, ylette og kvark må ikke gives til børn under 1 år.
Den anbefales at bruge de neutrale produkter og så selv tilsætte frugtmos, frisk mos, bær, rugbrødsdrys og lignende, da man så har mere styr på hvor meget sukker barnet får. De almindelige yoghurtprodukter er tit meget søde.
Fortsat held og lykke med hende og god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske