Svar: Ingen søvn - 6 mdr.
25. maj 2007
Alder:
6 mdr.
Kære Maria
Umiddelbart lyder det som om jeres datter har en fin plan for dagen hvad angår tilbudet om mad og modermælkserstatning. Du skriver dog at hun sover ca 3 gange dagligt og jeg tænker at I måske skal forsøge at ændre lidt på dette nu, hvor hun er blevet 6 måneder.
De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen nogle gange kunne springe den sene eftermiddagslur over og vil således kunne sove lidt mere om natten, andre gang vil de have behov for den lille lur og den fleksibilitet må der være.
En plan for dagen, hvor tiderne er tilpasset dette kunne se således ud:
Morgen 7: Flaske med mme
Formiddag 9-9.30: Grød, havregrød, øllebrød, flerkornsgrød eller lignende, vand af kop
Puttes til formiddagslur omkring 9.30-10 med en flaske, må gerne sove 1-1½ time
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos gerne begynde med lidt kød/fisk, vand af kop
Puttes til middagslur evt med en flaske kl. 13 og må gerne sove et par timer, hvis hun kan
Eftermiddag 15.30-16: Flaske med mme
Aften 18: Grøntsagsmos med kød/fisk, evt. lidt frugtmos til dessert, vand af kop
Puttes til natten ca kl 20 med en flaske
Sen aften 23: Flaske med mme
Det vil være passende med ca 5 flasker i døgnet, det kommer lidt an på hvor store mængder hun tager, men mange børn når op på ca 800ml i hendes alder og dette ved siden af skemaden. Igen er børn jo forskellige.
Det vil være helt relevant at give hende mælk sen aften kl. 23 for at mætte hende til natten og det er meget passende i forhold til hende alder. Det burde også gøre at hun så ikke vågner igen kl. 02 for at få mælk, men er i stand til at sove videre, så I alle kan få et mere sammenhængende stræk.
Det at give en flaske sen aften før midnat inden i selv går i seng giver jer også en vished om at hun ikke er sulten hvis hun vågner kl. 02 og at det således er helt okay at give hende en sut, hjælpe hende med at skifte stilling, putte hende igen osv.
Håber at ovenstående hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske