Brev:
Søvn og kost - tvillinger
25. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Søvn og kost - tvillinger
Kære Helen,
Mange tak for dit pæne svar på min lange mail vedr. mine tvillinger og søvn.
Desværre har alle dine gode dine gode råd allerede været afprøvet. De havde begge sutteklude da de lå i kuvøse. Kludene havde jeg gået rundt med under trøjen så de duftede af mor:-) Senere har jeg købt større klude, der er gode at putte hovedet i. Jeg har prøvet at sprøjte mælk på. Det synes dog bare at køre Clara mere "vild" og søgende.
Jeg tror noget at problemet skyldes at tvillinger med søskende og ene-forældre mange gange er lig med køkultur. Det er svært at ramme det gyldne tidpunkt for alle på en gang. For tiden holder jeg fast i at putte dem alle 3 i mit soveværelse.
Tvillingerne er enormt glade for at røre ansigtet på os og hinanden. Det giver lidt problemer når jeg stereoammer dem før jeg putter dem til natten. De tager ud efter hinandens øjne, ører, hænder... ikke altid lige behageligt. Jeg kunne derfor godt tænke mig et andet aftenritual.
Børnene har tidligere nægtet flaske. Ville det være en idé at prøve at introducere flaske nu?
Hvor gamle skal børn være før de kan tage deres daglige mælkeindtag af kop?
Hvor store skal børn være før de forstår en "putte-rutine" hvor de ikke ammes?
Jeg er også i tvivl om mængde af mad og antallet af amninger.
Da jeg kun ammer dem ved et bryst af gangen(altså hver deres) - ammer jeg dem hyppigt i løbet at dagen.
Dagen ser ca. sådan ud:
5.30-6.00 ammes i håb om at få dem til at sove lidt længere. (9 ud af 10 mislykkedes)
7.30 Grød + frugtmos + vand
9.00 puttes til lur - ammes sover hhv 45 min (Elliott) 1.1/2 - 2 timer (Clara)
11.30-12.00 Grønsagsmos m kød. Nogle gange brød med smør, ost, pate eller lign., som ekstra
12.30 -puttes til lur - ammes - sover ca. 1.1/2 time
15.00 frugtmos + vand - snacks agurker, bær, brødhapsere
ammes
18.00 Grønsagsmos med kød, frugtmos + vand
19.00 puttes og ammes.
Elliott spiser ca. 1.1/2dl pr. gang og Clara 1/2 dl
De dier begge min. 2-3 gange om natten. Mest for at få dem til at være stille så de ikke vækker hinanden. Kan jo ikke tilbyde dem vand når de ikke tager flaske, ved heller ikke de reelt er sultne. Kun Elliott bruger sut.
Min søn er vild med klumper, faktisk er de begge. Jo grovere jo bedre. Elliott er begyndt at klage en del ved måltiderne. Først troede jeg det var fordi det gik for langsomt, men er der klumper/stykker i, er han meget tilfreds og opmærksom. Skubber fint maden rundt med tungen.
Forleden fik de pastastykker, ca. svarende 1/3 pastaskrue. De er nu 7.1/2 måned, og født 5 uger før tid. Jeg er tvivl om det er okay at introducere pasta, ris og lign.
- og hvordan er det med salt? Jeg har ladet dem smage på Boller i karry tilberedt med salt. Det er de vilde med.
Jeg kan ikke få rugbrød som vi kender det fra Danmark. Jeg har købt groft brød med malede kerner. Er der nogle kornsorter jeg bør undgå?
Med venlig hilsen
Camilla