Svar: Har min lille dreng forstoppelse
25. maj 2007
Alder:
0 mdr.
Kære Anja
Tillykke med den lille dreng:o)
Hård afføring lyder som tegn på forstoppelse og det lyder derfor helt relevant at behandle jeres dreng for dette. Som du selv skriver, så spiller det ind på hans almene velbefindende og det kan sagtens være forstoppelsen som gør at han også gylper. Gylpen hos små børn kan dog også skyldes andre ting, bla. at han spiser på flaske og måske derfor let kommer til at overspise/få lidt for meget, så det overskydende kommer op som gylp.
Da han ikke er ældre end han er så synes jeg I skal drøfte hans situation med lægen. Jeg kan forstå at han tidligere fik Nutramigen og at I er overgået til Nan H.A - jeg kan ikke se hvorfor I har lavet dette skift. Hvis det handler om forebyggelse af allergi, så skal I vide at Nan H.A ikke har samme beviselige effekt i forhold til dette som Nutramigenen har. Hvis det handler om økonomi fordi Nutramigenen er meget dyr, så må I tale med lægen omkring dette for at høre om I kan få det på recept og kommunen kan give tilskud og hvis det 'kun' handler om forstoppelse, så er det fint at forsøge med Nan H.A.
Forstoppelse behandles bedst med laktulose. Det køber I i håndkøb på apoteket. I må give en ml. pr kg jeres dreng vejer. Det vil sige at hvis han vejer 4 kg, så kan han få 4 ml dagligt. Jeg vil foreslå jer at starte med 2 ml en gang dagligt og se om det har effekt, hvis det ikke har det, så giver I ham 2 ml 2 gange dagligt. Giv det over nogle dage så I fornemmer om det virker. Juster ind efter afførings konsistens, er det for tyndt skal han måske kun have 1 ml, er det fortsat for hårdt skal I måske prøve at give ham lidt mere.
Derudover vil det være rigtig godt at I giver ham lidt mavemassage, masser med et par fingre i cirkelbevægelser med urets retning rundt om navlen, bevæge hans ben, hvor I cykler med benene (hjulene på bussen), pres hans ben op og stræk dem, masser ham under fødderne osv.
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god pinse:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske