Brev:
Amning om natten - hjælper ikke at far tager over
26. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Amning om natten - hjælper ikke at far tager over
Hej Helen
Det er ikke længe siden, jeg skrev sidst, men vil gerne lige vende den seneste udvikling med dig!
Nu ammer jeg nemlig pludselig tre gange i tidsrummet 20.00 - 5.00/6.00. Hver gang vågner min dreng og græder meget intenst. Det hjælper stadig ikke, at far tager ham, og at han slet ikke "får færten af mig", idet vi sover i et andet rum. Min kæreste trøster, tilbyder vand, tager ham op osv., men intet hjælper.
Jeg ammer så! Og her har jeg prøvet dit forslag med at lirke brystet fra ham, så han ikke fylder maven med mælk. Dette resulterer i højlydt protest, mens han søger brystet igen. Altså fylder han maven, og det synes jeg, han gør alle tre gange.
Han vejer som sagt lidt over 9 kg, og har altid været meget "solid" (som en kiropraktor engang formulerede det :-)
Derfor tror jeg ikke, at det er fordi, jeg ikke mætter ham. Det drejer sig derfor nok om tryghed, som du også siger.
Måske sætter seperationsfasen sig mere og mere igennem, hvilket er grunden til de mange vågne stunder? I så fald må vi vel bare stå det igennem, og lade ham drikke sin mælk. Selvom mor så må overleve nogle måneder med søvnunderskud...
Et par i bekendtskabskredsen afsluttede natteamningen ved at lade far tage barnet, og så lade hende græde. Det tog 2 dage, så vågnede hun ikke mere.
Men mon ikke det har været mere sultrelateret - et spørgsmål om at mætte sig på andre tidspunkter i døgnet? Synes det ville være synd for vores dreng, idet han er så ulykkelig. Igen må jeg også tage i betragtning, at vi bor i en gammel lejlighed, hvor der er meget lydt, og vi har haft vores ture med overboens teenagedreng, hvilket ærlig talt stresser mig så snart min dreng græder om natten. Så jeg nærmest styrter ud af sengen for at hente ham ind til os. Jeg fortæller mig selv, jeg burde være ligeglad - det drejer sig om en baby, og der er ikke en slukknap, men lige meget hjælper det.
Jeg reagerer ikke på det i forhold til min dreng (jeg synes netop selv, at jeg er god til at rumme alle hans følelser, og kan sagtens trække på smilebåndet, når fx hans temperament kommer på banen, da jeg jo ved, hvem han har det fra :-). Jeg siger lige præcist stille og roligt nogle af de ting, som du også nævner i dit sidste svar til mig). MEN på nabo-punktet kan jeg ikke sige mig fri for at blive lidt stresset, hvilket viser sig ved hjertebanken. Det kan han måske fornemme?? Det håber jeg ikke...netop fordi jeg jo ikke kan kontrollere den reaktion.
Men at lade ham græde lidt er altså en umulighed hos os. Jeg er bare så bange for, at vi kommer ind i en ond cirkel med det natamning, som blot bliver sværere og sværere at bryde....Men det slutter måske igen med seperationsfasen eller omkring de 9 mdr, hvor du skriver, at mange børn så småt selv siger stop til amningen?
Alt i alt er jeg begyndt at tænke i nedtrapning af amning, mens min dreng så samtidig trapper op. Jeg har nemlig i længere tid kæmpet med en rodbetændelse, og den medicin tandlæge og læge vil give, må jeg ikke tage, mens jeg ammer.
Hjælper intet, så er jeg måske tvunget til at stoppe amningen. Det vil blive et brat stop, hvilket jeg for alt i verden vil undgå. Det vil være så synd for min søn, der jo aldrig har villet have erstatning (og mælk skal han jo have). Men det kan jo desværre blive aktuelt, hvis al anden behandling fejler...
Som du nok kan fornemme, forventer jeg ikke, at der er en gylden løsning på ovenstående, men jeg vil meget gerne høre dine tanker herom......Måske er der råd at hente.
Venligst Bettina