Svar: Amning om natten - hjælper ikke at far tager over
26. maj 2007
Alder:
7 mdr.
Kære Bettina
Som du selv skriver så er der rigtig mange ting som spiller ind, separationsfase osv. lige i øjeblikket. Det kan derfor sagtens handle om tryghed mere end om et reelt behov for mælk problemet er så bare at hvis din dreng fortsat får lov til at mætte sig med mælk 3 gange om natten, så spiller det ind på appetitten i løbet af dagen og så bliver det pludselig et spørgsmål om behov for mælk... en rigtig dum cirkel at komme ind i.
Det er således fint nok at du ammer ham i øjeblikket, hvor han har brug for den nærhed på grund af den fase han er i, men du skal samtidig tænke dig virkelig godt om og ikke bare acceptere at han fylder sig med mælk, ej heller at han skruer ammefrekvensen op.
Du må sikre dig at han spiser og drikker godt i løbet af dagen. I forhold til at han nu er godt 7 måneder gammel, så tænker jeg at det vil være relevant med 4 måltider skemad og 4-5 amninger derudover.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen: Bryst
Formiddag: Havregrød, øllebrød, flerkornsgrød, evt. med lidt frugtmos, vand af kop. Puttes til formiddagslur
Frokost: Grøntsagsmos med kød/fisk, evt. lidt rester fra aftensmaden og forsøge med lidt brødskorper eller lignende at sidde med. Vand af kop
Puttes til middagslur, evt. med amning
Eftermiddag: Amning, frugtmos med lidt mælk eller frisk frugt, bær, sidde med en brødskorpe eller lignende, vand af kop
Aften: Grøntsagsmos med kød/fisk, mere og mere af jeres mad er udgangspunktet, evt lidt frugtmos til dessert, vand af kop.
Puttes til natten med amning
Sen aften: Amning
Nat: Så vidt muligt vand eller ikke noget.
Din dreng skal naturligvis ikke græde utrøsteligt, han skal beroliges og føle sig tryg og hvis det kun er brystet som dur til det, så må det være sådan. Man skal jo ikke være rigid og du skal naturligvis ikke gøre noget som i dit hjerte føles helt forkert! Men du skal forsøge at skelne hans gråd, du må finde du af hvorfor han græder, for nogle gange er gråden måske bare et udtryk for at han er overtræt, måske at han er sur over at dagen allerede slutter, måske har han drømt noget uhyggelig, måske er han tørstig osv. Der er masser af grund til at børn græder og derfor også masser af måde at reagere på.
Som hovedregel skal man efter min mening altid reagere på sit barns gråd, da gråden er en udtryksform. Med gråden fortæller barnet at noget ikke er som barnet gerne vil have det skal være, barnet har et behov som det har brug for hjælp til at få løst. Men dermed ikke sagt at gråd kan undgås og man skal også kunne bære at barnet græder. Du skal også kunne holde ud at din dreng græder fordi det ikke altid går lige efter hans ønske - fordi du f.eks. ved at det er vigtigt at han ikke ammer hver anden time natten igennem og som den voksne må du tage det ansvar at sikre at dette ikke sker - det er jo for at hjælpe ham og ikke for at gøre ham ondt.
Der er stor forskel på dette og så på at putte sit barn, gå fra det og sige "så kan han lære det kan han" - for sådan fungerer det jo ikke. Han vil ganske givet holde op med at græde, men det er nok ikke fordi han har lært at han roligt kan lægge sig til at sove, I sidder jo lige inde i stuen. Det handler nok mere om at han ikke er blevet hørt, så det nytter ikke så meget... Så jeres vigtigste opgave er at vurdere hvad handler gråden om og hvordan kan I bedst muligt reagere på den gråd, det behov han har. For gråd kan ikke undgås.
For at trappe ned i amning så er det vigtigt at du trapper natten ned først, netop ved at far tager over og du trækker brystet til dig. Men ellers er det især de to amninger før dagslurene som skal væk, så din dreng lærer at falde i søvn uden brystet. Hvis han lærer det om dagen, så kan I også bedre gennemføre det om natten.
Hvis du vælger at stoppe amningen helt så vil din dreng sandsynligvis skulle tage imod en flaske, ellers vil han ikke kunne drikke en mængde der er stor nok til at dække hans behov. Spørgsmålet er derfor også om I skulle forsøge med en flaske - f.eks. sen aften kl. 23 mod at han så sover om natten og I kan berolige ham på anden måde velvidende at han rent faktisk har drukket 200ml på flaske - så der er ikke tale om tørst...
Håber at mine tanker hjælper jer lidt videre. Rigtig meget held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske